Iolanthe Diglot Senior Member Netherlands Joined 5645 days ago 410 posts - 482 votes Speaks: English*, DutchC1 Studies: Turkish, French
| Message 65 of 116 12 November 2009 at 7:04pm | IP Logged |
Motivatie = laag. Ik was heel moe deze vorige 3 dagen maar vandaag had ik een leuke wandel in het bos en dus is mijn hoofd een beetje duidelijker. Ik heb een sinterklaas gedichtje geschreven (de makkelijkste - voor mijn vriend) maar ik moet nog 2 schrijven. Sinterklaas komt naar mijn stad op Zaterdag en ik zal naar de haven gaan om hem te zien. In mijn gedicht, schreef ik dat Sinterklaas komt met de vliegtuig naar Schiphol en ook dat hij een vrouw heeft maar mijn Dutchies zei dat niet het geval is. Dus zijn mijn gedichten een beetje raar voor Nederlandse mensen.
Ik probeerde om een roman die Kort Amerikaans heet te lezen. Ik vind het moeilijk om echte Nederlandse romans te begrijpen (zelfs met een woordenboek) dus was ik niet zo erg gemotiveerd om het te lezen. Later begon ik een van mijn favoriete romans in het Engels te lezen en ik onthield hoe leuk roman lezen is als je alle de woorden kent!
1 person has voted this message useful
|
Hobbema Senior Member United States Joined 5745 days ago 541 posts - 575 votes Speaks: English* Studies: Portuguese, French, Dutch
| Message 66 of 116 15 November 2009 at 3:25am | IP Logged |
Here in the U.S. some of the Dutchies still carry on a Sinter Klaas Day on December 6. We do that too, exchanging a gift and such. I think this year I want to do something funny with Zwart Pete, but so far I am the only one amused by that whole idea.
So I would be interested to hear which novels you like, American and otherwise.
|
Iolanthe Diglot Senior Member Netherlands Joined 5645 days ago 410 posts - 482 votes Speaks: English*, DutchC1 Studies: Turkish, French
| Message 67 of 116 15 November 2009 at 6:39pm | IP Logged |
Wow, that would be odd to see, Sinterklaas in America! Do the dads dress up as Sinterklaas like in The Netherlands? I never even knew this tradition existed until I got here :D
I'm more of a poetry person than a novel person, I find it really hard to find a novel I can get all the way through. There's a lot of half read books under my bed in England! I was into reading beat generation novels a few years back and Dharma Bums by Jack Kerouac is one of my overall favourite novels. I also really love The Reader by Bernhard Schlink, Lolita and A Christmas Carol by Charles Dickens (yes a rather strange mix :D). I think I would like the Dutch writer Jan Wolkers if only I knew what the words meant!
Geïnspireerd door andere (b)loggers, heb ik een studie uitdaging.
25 uren tot 31 december!
Voorheen heb ik de belachelijk idee gehad dat ik drie uren per dag kon doen. Die idee duurde geen langer dan een week. Maar ik weet dat ik werk beter als ik een doel hebt dus heb ik de conservatieve doel van vijfentwintig uren tot het eind van het jaar. Dat betekent dat meest dagen moet ik een half uur doen en een paar dagen moet ik een uur studeren.
Hoe zal ik studeren?
Ik zal doorwerken met lezen van Nederlandse boeken. Ik ben zeker dat het al een goede effect op mijn grammatica en woordenschat heeft dus is het mijn voorkeur voor studeren op dit punt. Ik wil ook naar meer Nederlandse tv kijken maar ik zal het niet als studeren telen.
Waneer zal ik beginnen?
Morgen!
Pagina 132/225
Corrected:
Geïnspireerd door andere (b)loggers, heb ik een studie uitdaging.
25 uren tot 31 december!
Voorheen heb ik het belachelijke idee gehad dat ik drie uren per dag kon doen. Dat idee duurde niet langer dan een week. Maar ik weet dat ik beter werk als ik een doel heb dus heb ik het conservatieve doel van vijfentwintig uren tot het eind van het jaar. Dat betekent dat ik de meeste dagen een half uur moet doen en een paar dagen moet ik een uur studeren.
Hoe zal ik studeren?
Ik zal doorgaan met lezen van Nederlandse boeken. Ik ben zeker dat het al een positief effect op mijn grammatica en woordenschat heeft dus is het mijn voorkeur voor studeren op dit punt. Ik wil ook naar meer Nederlandse tv kijken maar ik zal het niet als studeren tellen.
Wanneer zal ik beginnen?
Morgen!
Edited by Iolanthe on 15 November 2009 at 7:06pm
|
| Message 68 of 116 18 November 2009 at 4:42pm | IP Logged |
Drie dagen heeft geslaagd en ik heb voor anderhalf uren gelezen. Ik heb stiekem naar naar mijn cadeau voor Sinterklaas gekeken, De Voorlezer and gelukkig kan ik het begrijpen. Dat betekent dat mijn Nederlands is zeer beter dan mijn Duits was want toen ik in middelbare school was, moest ik Der Vorleser lezen. Ik moest bijna elke woord zoeken en zelfs dan had ik geen idee wat het gaat over. Dus las ik alleen de Engels. Ik vind het cool dat ik drie versies van dezelfde boek heb.
Pagina: 164/225
|
| Message 69 of 116 20 November 2009 at 3:14pm | IP Logged |
Ik heb voor ongeveer drie uren gelezen. Nu heb ik ook Het Achterhuis, de dagboek van Anne Frank te lezen. Het lijkt me moeilijker dan de boek die ik nu lees maar niet te moeilijk.
Pagina 187/225 van Adriaan Mole.
Ik denk dat de 25 uren doel was niet zo slim want ik lees zonder kijken naar de klok en dan weet ik niet hoe lang ik heb voor gelezen. >_> Dus zal ik misschien proberen in plaats van de andere plan, vijf boeken te lezen tot de nieuwe jaar.
|
Hobbema Senior Member United States Joined 5745 days ago 541 posts - 575 votes Speaks: English* Studies: Portuguese, French, Dutch
| Message 70 of 116 20 November 2009 at 4:58pm | IP Logged |
Iolanthe wrote:
Wow, that would be odd to see, Sinterklaas in America! Do the dads dress up as Sinterklaas like in The Netherlands? I never even knew this tradition existed until I got here :D
I'm more of a poetry person than a novel person, I find it really hard to find a novel I can get all the way through. There's a lot of half read books under my bed in England! I was into reading beat generation novels a few years back and Dharma Bums by Jack Kerouac is one of my overall favourite novels. I also really love The Reader by Bernhard Schlink, Lolita and A Christmas Carol by Charles Dickens (yes a rather strange mix :D). I think I would like the Dutch writer Jan Wolkers if only I knew what the words meant!
|
|
|
Most of the Dutch families that I know that still do Sinter Klaas Day do it on December 6, and they don't dress up but they give some gifts and do it more to try to maintain a tie with their dutch roots. This year I am planning on doing something funny with Zwaert Pete. I think the kids would find that funny.
You have a diverse range of interests in books. That is good I think. And interesting that you like Jack Kerouac.
|
| Message 71 of 116 25 November 2009 at 2:53pm | IP Logged |
Vijf dagen sinds ik heb in hier geschreven! Maar ik heb veel met Nederlands gedaan. Ik heb Het Achterhuis elke dag gelezen en ik heb gisteren een hele A4 pagina van Nederlands geschreven, over Anne Frank. Ik deed het niet voor plezier maar ik dacht dat ik het voor mijn cursus moest schrijven, maar nee, voor volgend week. Ik heb ook een Dylan Thomas gedicht probeerde te vertalen. Ik deed een eerste ontwerp en dan had ik een native corrigeer mijn fouten. Dit is de corrigeerde vertaling:
Ga niet zacht die goede nacht in
Ouderdom zou branden en raaskallen tot het einde van de dag
Vecht, vecht tegen de sterven van het licht
Wijze mannen weten aan hun einde dat duisternis juist is
Omdat hun woorden had geen bliksem veroorzaakt
Ze gaan niet zacht die goede nacht in
Goede mannen, treuren over hoe helder
Hun flauwe daden zouden kunnen dansen in de groene baai
Wilde mannen die de zon in vlucht heeft gevangen
Leren, te laat, ze hebben het al betreurt
Statige mannen, dichtbij de dood, die kijken met verblindende zicht
Blinde ogen zouden als meteoren voorbij snellen en vrolijk zijn
Vecht, vecht tegen de sterven van de licht
En jij, mijn vader, op zo ellendig grote hoogte.
Vervloek, helpe mij met jouw woedende tranen, ik smeek je
De originele gedicht is natuurlijk Do Not Go Gentle Into That Good Night
Ik vind het echt niet leuk om naar de cursus te gaan want ik moet spreken voor mensen en dat me zenuwachtig maakt. Als ik fouten in klas maak, denk ik niet dat het een reflectie van mijn Nederlands is. Nee, want in klas denk ik alleen van overleven in wat is een eng situatie voor mij. De leraar zegt alleen dat ik rustig praat (ik heb dat al zo veel gehoord, hij hoeft niet het ook te zeggen) en niet veel over mijn Nederlands en ik vind dat irritant.
Er is een vrouw uit een Scandinavische land in mijn klas en ze heeft in Duitsland gewoond. Ik denk dat ze problemen heeft met Nederlands leren doordat de talen gelijk zijn. Ze zegt 'und' en 'das' en 'bilige' enz. Het is interessant want er zijn ook twee Duitsers in de klas en ze spreken heel goed Nederlands, heel duidelijk en met goed grammatica. Dus is Nederlands makkelijk als je vloeiend bent in het Duits maar verwarrend als je een goed niveau van Duits hebt maar zijn niet helemaal zelfverzekerd. Dat is waarom ik geen meer interest in Duits leren heb.
Vijf dagen sinds ik hier in heb geschreven! Maar ik heb veel met Nederlands gedaan. Ik heb Het Achterhuis elke dag gelezen en ik heb gisteren een hele A4 pagina in het Nederlands geschreven, over Anne Frank. Ik deed het niet voor mijn plezier maar ik dacht dat ik het voor mijn cursus moest schrijven, maar nee, voor volgende week. Ik heb ook een Dylan Thomas gedicht geprobeerd te vertalen. Ik maakte een eerste ontwerp en toen liet ik een native mijn fouten corrigeren.
Ik vind het echt niet leuk om naar de cursus te gaan want ik moet spreken voor mensen en dat maakt me zenuwachtig. Als ik fouten in de klas maak, denk ik niet dat het een reflectie van mijn Nederlands is. Nee, want in de klas denk ik alleen aan overleven in wat voor een enge situatie het is voor mij. De leraar zegt alleen dat ik rustig praat (ik heb dat al zo veel gehoord, hij hoeft het niet ook te zeggen) en niet veel over mijn Nederlands en ik vind dat irritant.
Er is een vrouw uit een Scandinavisch land in mijn klas en ze heeft in Duitsland gewoond. Ik denk dat ze problemen heeft met Nederlands leren doordat de talen gelijk zijn. Ze zegt 'und' en 'das' en 'bilige' enz. Het is interessant want er zijn ook twee Duitsers in de klas en ze spreken heel goed Nederlands, heel duidelijk en met goede grammatica. Dus is Nederlands makkelijk als je vloeiend bent in het Duits maar verwarrend als je een goed niveau van Duits hebt maar als je er niet helemaal zeker over voelt. Dat is waarom ik geen interesse meer in Duits leren heb.
Edited by Iolanthe on 26 November 2009 at 1:00pm
|
| Message 72 of 116 29 November 2009 at 2:18am | IP Logged |
Vanmorgen ging ik naar de Universiteit van Utrecht om het te bezoeken. Ik ging voor de Portugees presentatie. Ik was trots op mezelf want ik kon de mevrouw goed begrijpen (zeker 80% of zo als ik concentreerde) maar dan ging het niet zo goed. Ik bleef daar voor een 'les' (als een introductie) en het was een les met een Portugese roman. Er was een stuk van de roman op een bladzijde in beide Portugees en Nederlands. Ik zag meteen dat ik een probleem had want ik wist niet alle de woorden in de Nederlandse tekst. Gelukkig was de mevrouw heel sympathiek en ze lijkt me geïnteresseerd in mijn verhaal en mijn enthousiasme voor talen. Dus heeft ze voor me dingen uitgelegd. Ondanks dit help voelde me natuurlijk een beetje...frustreerde...stom...maar dat is niet het woord want natuurlijk is het niet stom om Nederlands te kunnen begrijpen, spreken, schrijven en lezen na 7 maanden. Het is gewoon dat ik de grote verschil zag tussen mij en een echte Nederlandse persoon. Het maakt me een beetje bezorgd. Een ontnuchterend ervaring. Maar zeker maakt het niet uit dat ik nu romans kun niet begrijpen want ik hoef dat niet te doen voor de staatsexamen en dat is wat belangrijk is voor de komende tijd. Dus. Meer studeren is echt nodig en ook meer oefenen.
|