3959 messages over 495 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 483 ... 494 495 Next >>
tarvos Super Polyglot Winner TAC 2012 Senior Member China likeapolyglot.wordpr Joined 4700 days ago 5310 posts - 9399 votes Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish
| Message 3857 of 3959 11 April 2015 at 11:30am | IP Logged |
Dann bekommst du jetzt von mir die starke Empfehlung dahin zu fahren. Ich weiß nicht, ob
diese Museum jetzt noch eben so gut ist wie 20 Jahren her, aber in dieser Zeit galt das
als ein Weltklasse Museum.
1 person has voted this message useful
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6696 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 3858 of 3959 14 April 2015 at 5:14pm | IP Logged |
FR: Depuis mon dernier message ici je ai lu un article sur la comète Ison qui a essayé en vain de passer à travers le Soleil (une toute mauvaise idée!), un message d'un blog d'un citoyen Grec qui nie qu'une vraie démocratie puisse coexister avec des politiciens élus (je l'ai mentionné une vieille machine athénienne de loterie politique dans un message précédent, et il semble que les idées de Kleisthenes vivent encore) et d'autres textes et autres textes encore, et j'ai fait des listes de mots, des traductions et .. OK, j'ai aussi regardé la télé.
Hier j'ai ouvert pour la première fois le petit livre d'Assimil sur le Finnois (basé sur le livre corréspondant de Kauderwelsch), non pas pour apprendre la langue ici maintenant, mais plutôt pour savoir un peu plus sur la grammaire dans une des langues non indo-européennes d'Europe. Mais ce livre ne contient presque rien au sujet des propositions subordonnées (pas même des examples de subordonnées complétives), bien que cela effectivement était un des sujets concrets dont je voulais apprendre quelque chose avant d'aller à Berlin. Je doute même qu'il y ait un seule "että" dans le livre. Donc, je ferais mieux d'ouvrir la grammaire de Routledge que j'ai possédée - mais pas lue - depuis plusieurs années. Après il faut jéter un coup d'oeil dans un certain nombre de grammaires d'autres langues exotiques.
Edited by Iversen on 15 April 2015 at 1:00pm
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6696 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 3859 of 3959 15 April 2015 at 12:56pm | IP Logged |
I have now looked all of the Assimili micro guide to Finnish through, and I continued with the Indonesian one from the same series - and this is of course a language I study already now so I'll read this guide in another way because I know already know much of the content and have to learn the rest.
When I read about affixes (which is an extremely important mechanism in Bahasa Indonesia and other Austronesian languages) I thought that it might be worth making a collection of examples with just one (or two) prefixes to see how the rules actually work on concrete examples. And for that purpose I grabbed my trusty Tuttle.
IND: Saya sudah menuliskan kata-kata dengan awalan-awalan seperti mem-, men-, meng- atau memper- dan nuliskan kelas gramatikal mereka, artinya mereka dan hal yang sama untuk akar kata merika. Dan akar kata sering berubah: banyak kata-kata dengan mem- berdasarkan di akar kata dengan p-: memeluk dari peluk, memecat dari pecat dan lain-lain.
Untungnya, Tuttle selalu menunjuk akar kata dari kata yang berasal. Saya melihat bahwa banyak kata berdasarkan kata sifat dalam derivasi dengan mem-, men-, meng- atau memper- mendapatkan -kan akhiran: takjub -> menakjubkan, jelas -> menjelaskan. Namun kata kerja dengan di- juga mendapatkan -kan ini: motivasi -> dimotivasikan (ini tidak disebutkan di Tuttle - dianggap terkenal), dan kadang-kadang suatu kata datang -kan, meskipun aku tidak bisa melihat alasan: juang -> memperjuangkan. Mekanisme ini terlihat kecenderungan lebih daripada undang.
Seperti juga kelas kata. Dengan sebuah awalan sebagai mem- umumnya bertindak sebagai kata-kata untuk berperilaku sebagai kata kerja, tetapi beberapa kata-kata yang tidak menyerupakan derivasi, dan sering ada terduga kelas: mengantuk dari kantuk. Menurut Tuttle "mengantuk" berarti "sleepy", dan karena "sleepy" adalah kata sifat, saya berpikir tentang "mengantuk" sebagai menyerupakan kata sifat. Para ahli bahasa indonesia memiliki izin saya untuk tidak sepakat.
Edited by Iversen on 17 April 2015 at 9:56am
|
| Message 3860 of 3959 16 April 2015 at 10:33am | IP Logged |
SW: Förresten har vora svenska grannarna nu infört ett könsneutralt pronomen "hen". I allt fall står ordet nu i en officiell ordbok, och det finns finns troligen också institutioner som är beredda att driva igenom att det användas. Det blir svårare i Danmark - vi är inte så politiskt korrekta - men jag tycks personligen att det vore trevligt med en sådan pronomen, så jag kunna undvika det besvärliga och fula han/hon varannan minut.
|
| Message 3861 of 3959 17 April 2015 at 9:54am | IP Logged |
CAT: Ahir a la nit em vaig adonar que calia escoltar alguna programa o video en català, i va acabar veient un reportatge de dues hores de la Cavalcada de Barcelona - en altres paraules, la desfilada al inici de gener ón els anomenats Reis Mags van desembarcar d'un vaixell i pujar a través de la ciutat fins a la Plaça de Catalunya. Bé, també hi ha altres participants en la processó, pel que en realitat va durar una hora. La primera hora de l'emissió van parlar dos periodistes i un joguina artificial de peluix de la televisió infantil i tres nens davant un televisor. Vaig tractar d'avançar ràpidament en el video, però llavors tot va arribar a un punt mort. Tampoc podia descarregar el video per alguna raó, això que em impedeix d'escoltar català a Berlín abans de la meva xerrada sobre llistes de paraulles. Així que vaig haver de veure tot a un ritme normal, però per sort jo podia baixar el volum quan parlia la roba-bèstia i durant les actuacions musicals.
SP: Cuando visité Andalucía alrededor del año nuevo, me quedé en Fuengirola en la tarde del 6 de enero, y desde allí me dirigí a Màlaga para a ultima noche antes del viaje de regreso. En Fungirola vi los carros de la procesion ('floats' en inglés) en su lugar de espera, y en Málaga vi la procesión, que era bastante impresionante.
| tarvos Super Polyglot Winner TAC 2012 Senior Member China likeapolyglot.wordpr Joined 4700 days ago 5310 posts - 9399 votes Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish
| Message 3862 of 3959 17 April 2015 at 10:21am | IP Logged |
Iversen wrote:
SW: Förresten har vora svenska grannarna nu infört ett
könsneutralt pronomen "hen". I allt fall står ordet nu i en officiell ordbok, och det
finns finns troligen också institutioner som är beredda att driva igenom att det
användas. Det blir svårare i Danmark - vi är inte så politiskt korrekta - men jag tycks
personligen att det vore trevligt med en sådan pronomen, så jag kunna undvika det
besvärliga och fula han/hon varannan minut. |
|
|
Det har varit i bruk för några år sen, särskilt bland LGBT-folk och så vidare. Jag har
använt den redan ofta (om folk tittar på min blogg så får de ett bevis). Men kanske det
är bara nu det blir officiellt? Jag tror det är jättenyttigt och passar bra med svenska
mentalitetet.
|
jeff_lindqvist Diglot Moderator SwedenRegistered users can see my Skype Name Joined 6902 days ago 4250 posts - 5711 votes Speaks: Swedish*, English Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French Personal Language Map
| Message 3863 of 3959 18 April 2015 at 3:47pm | IP Logged |
Hen har använts i många år, men finns i årets upplaga av SAOL (jag har inte sett den, men de ska komma nu i april). Själv brukar jag använda ordet vederbörande. Det må vara längre och mer formellt, men det passar mig.
|
| Message 3864 of 3959 20 April 2015 at 10:20am | IP Logged |
SW: Jag har inte än använt "hen", men trots mina farhågor kring politisk
korrekthet tycks jag att det är et praktisk ord. Men att ändra på Pippi ångstrump
eller på traditionelle fågelnamn er tull. For övrigt använder jag många andra svenska
ord just nu - detta er skrivit på en dator på Stadsbiblioteket i Malmö, och jag har
besökt Karlskrona i går. Fritt inträde på Blekinge Museum och Grevens gård, men 130
SEK på Marinmuseet. I Malmö är museibesök inte dyrt - fritt inträde i Konsthallen
och 40 SEK på Malmöhus (med tekisk/sjöfartsmuseet inkluderat). Jag hoppas att akvariet
där snart genoplivas som en fågel Fenix. Dette namn er såvitt jag vet inte på listen
över hotade namn - men kafferbuffeln försvinnar säkert tilsamans med kafferseglaren.
POR: Ontem à noite eu li umas artigos da Wikipedia Portugues e Espanhol sobre a
samba. O artigo no portugues ratave das famoses escolas de Samba, e o artigo espanhol
da samba como forma musical. Eu marquei umas 40 palavras no artigo Portugues para
estudo posterior quando eu tiver um diccionario perto de mim, pero a majoria delas
são compreensiveis o são palavras especializadas que talvez ni mem existem no meus
dicionarios europeus. A misma coisa com o artigo espanhol, mas neste caso tem mais
palavras que sem duda representa uma linguagem tecnica fora do âmbito de um dicionário
normal.
EN: Berlin is approaching rapidly (in a metaphoric sense) so I am beginning to
think through what I'm going to say. The orgnaizers asked for a summary and for a peek
at the illustrations several months ago, but since then I have more or less forgotten
what I told/showed them. I have to read that through again in order not to diverge
much from the plan. There will be no premade illustrations for the talk about
wordlists - I have asked for either a white- or a blackboard or a flipover, because
the idea is that it should be mostly improvised. But improvisations have to to be
planned meticulously - maybe even more meticulously than lectures where you have a
manuscript and some illustrations to keep you on track.
Edited by Iversen on 20 April 2015 at 10:31am
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.7656 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|