Register  Login  Active Topics  Maps  

Trøndersk

  Tags: Norwegian | Dialect
 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
10 messages over 2 pages: 1
dtvrij74
Bilingual Triglot
Newbie
United States
txdaniel.com
Joined 4714 days ago

5 posts - 5 votes
Speaks: English*, Mandarin*, Norwegian
Studies: French, German, Russian

 
 Message 9 of 10
17 February 2012 at 4:51am | IP Logged 
Hei alle,
Jeg er amerikansk men jeg har lært bokmål men min norsk er
veldig dårlig...
I am a bit interested in the Trøndersk (I really hope I spelled it
correctly) dialect. Can someone tell me how to write this in
Trøndersk:
Ikke prøv å bruke en oversetter til leser denne teksten fordi det vil
ikke virke.
( I hope that is correct Norwegian!)
Takk
1 person has voted this message useful



Brun Ugle
Diglot
Senior Member
Norway
brunugle.wordpress.c
Joined 6415 days ago

1292 posts - 1766 votes 
Speaks: English*, NorwegianC1
Studies: Japanese, Esperanto, Spanish, Finnish

 
 Message 10 of 10
17 February 2012 at 7:41am | IP Logged 
Så artig at du er interessert i trøndersk. Jeg er også amerikansk men har bodd i Trøndelag i omtrent 13 år nå. Før bodde jeg på et lite sted i Namdalen, en plass med en ganske "tung" dialekt som jeg tror kan være vanskelig for andre å forstå. Jeg møtte en mann fra Østlandet en gang som sa at han hadde bodd der i 6 måneder før han forsto dialekten. (Jeg tror det må være en overdrivelse.) Nå bor jeg på Innherred som har, etter min mening, en litt lettere dialekt, men jeg er ikke sikker at alle synes det.

Du hadde bare et par feil i teksten din:
Ikke prøve å bruke en oversetter til å lese denne teksten fordi det vil
ikke virke.

Interessent nok, er det å utelatte e-ene noe vi gjør på trøndersk, så du er allerede et stykke på vei.

Dette er hva jeg ville sagt:
Itj prøv å bruk en oversætter te å læs denj hær tækstinj fordi det vilj itj virk.

Men husk at trøndersk er ikke mitt morsmål (ikke norsk heller), så det kan være noen feil. Hvis det finnes noen ordentlige trøndere her, kan det hende at de er uenig med meg. Også er det en del forskjeller fra plass til plass. Jeg har erfart at folk fra bygder bare noen få kilometer fra hverandre måtte noen gang spørre hva et ord betydde. Også, jo elder en person er, jo tungere er dialekten deres.

1 person has voted this message useful



This discussion contains 10 messages over 2 pages: << Prev 1

If you wish to post a reply to this topic you must first login. If you are not already registered you must first register


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.1410 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.