Register  Login  Active Topics  Maps  

A Padawan learns Dutch/Ind./Fr. - TAC ’14

 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
568 messages over 71 pages: 1 2 3 4 5 6 7 ... 1 ... 70 71 Next >>
Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4495 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 1 of 568
23 February 2012 at 4:38am | IP Logged 
INDEX
Pages 1-15 Dutch from B1 to B2
Page 30 Beginning Indonesian
Page 50 Beginning French (again)


INTRODUCTION (current as of 1/2/2014)
Welcome to my log! A lot has happened since I started keeping it.

Dutch
This whole crazy journey started with Dutch. I originally started learning it in 2011
because I was going to study in the Netherlands for a semester. However, my love of
Dutch quickly grew to consume my life. (*dreamy sigh*)
Goal for 2014: B2+ -> C1

Indonesian
The more I studied Dutch, the more I became interested in the former Dutch East Indies.
I would love to travel to Indonesia someday and am working on making it happen.
Goal for 2014: A0 -> B2

French
I studied French for six years in high school and middle school. Like many others, though,
I completely dropped the language after secondary school. I would like to revive my French
as a fun side project to Dutch and Indonesian.
Goal for 2014: A2? -> B2

This year I will be a part of the following TAC Teams:

Team Oranje (Dutch)
Team Rare (Indonesian)
Team Triomphe (French)

Thanks for visiting!

Hekje



---

(Original post)

Hello everyone! I've been learning Dutch since July and thought it was about time to
make a log. How frequently and extensively I'll update remains at this moment a mystery
for the ages, but I guess we'll see!

I'd put my level right now at about B1. It's not bad, but it's nothing to write home
about either. My speaking and listening especially needs some work. If I'm conversing
with some native speakers relatively slowly in a quiet room, I can understand
everything in real-time just as I would in English; with some others, or with
conversations that aren't directed at me, my comprehension rate drops to about 40%. On
the other hand, my reading is serviceable and my writing is comprehensible.

My short-term goal: Since I may be visiting the Netherlands after the school year ends,
I'd like to be a solid B2 by the end of May.

Any commentary, questions, or support is most welcome! Heeere we go!

Edited by Hekje on 02 January 2014 at 5:36pm

1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4495 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 2 of 568
23 February 2012 at 7:10am | IP Logged 
Waarom Nederlands leren? Waarom niet Frans of Duits of wat taal dan ook? Je kan wel
zeggen dat zulke talen misschien een beetje nuttiger zijn of dat er heel veel meer
mensen die Spaans of Hindi kunnen bestaan enzovoort. Maar volgens mij is Nederlands
gewoon onvervangbaar, en ik ga mijn redenen uitleggen.

Zoals ik boven zei, ongeveer acht maanden geleden begon ik met Nederlands. Mijn reden
was eigenlijk dat ik uitwisselingsstudent op een Nederlandse school wou worden.
Nederlandse ontwerpen was altijd een grote inspiratie voor mij.

Ik begon in september om een kunstopleiding in Utrecht te volgen en ik vond mijn lessen
en mijn klas echt fantastisch. Het is me opgevallen dat de mensen daar heel erg
vriendelijk en verschrikkelijk grappig waren; verder, ze werkten altijd hard. Ik dacht
ook dat de taal simpelweg heel mooi was. Op een manier spijt het me nog steeds dat ik
Nederland heb verlaten, want ik werd echt verliefd op de land!

Dus volgens mij is Nederlands een van de mooiste talen die er bestaan. Waarschijnlijk
ben ik een beetje partijdig, dat weet ik!

Nou, tot nu heb ik deze dingetjes geprobeerd om Nederlands te leren:

- "The Rough Guide" phraseboek
- Heel veel (te veel ...?) Marco Borsato en Frans Bauer luisteren
- Anki kaarten maken
- Willekeurige artikels van De Volkskrant lezen
- Spreken met mijn vader, die Nederlander is
- Alleen Nederlandstalige gesprekken met de leraren en leraressen van mijn
kunstopleiding
- Luisteren naar de voornoemde lessen
- Wat beter muziek luisteren, in het bijzonder Spinvis. Proberen om de teksten te
vertalen
- Briefjes schrijven in het Nederlands naar een Nederlandstalige vriend
- Woordenboek, woordenboek, woordenboek

Duidelijk heb ik wat vooruitgang gemaakt, maar ik had zoveel Frans Bauer en andere
dingetjes die noemenswaardig niet zijn echt niet zo nodig. Ik denk dat ik beter plannen
kan maken. Dus, hier zijn mijn nieuwe oefeningen voor de maanden februari en maart:

- Vertalen een artikel, een stukje literatuur of wat pagina's van het Nederlandstalige
Harry Potter elke dag voor tenminste 15 minuten
- Spreken met mijn vader voor tenminste 30 minuten per week

Hopelijk zullen wat concrete plannen me helpen. Als ik wat succes heb, dan kan ik meer
oefeningen toevoegen!

I should also add that I might be studying in the Czech Republic this fall, so I may
start exploring the basics of Czech soon.
1 person has voted this message useful



fabriciocarraro
Hexaglot
Winner TAC 2012
Senior Member
Brazil
russoparabrasileirosRegistered users can see my Skype Name
Joined 4507 days ago

989 posts - 1454 votes 
Speaks: Portuguese*, EnglishB2, Italian, Spanish, Russian, French
Studies: Dutch, German, Japanese

 
 Message 3 of 568
23 February 2012 at 2:42pm | IP Logged 
Ik leer Nederlands ook! Veel succes! =)
1 person has voted this message useful



tommus
Senior Member
CanadaRegistered users can see my Skype Name
Joined 5658 days ago

979 posts - 1688 votes 
Speaks: English*
Studies: Dutch, French, Esperanto, German, Spanish

 
 Message 4 of 568
23 February 2012 at 5:55pm | IP Logged 
Welkom op het forum Hekje.

Het is goed om andere Noord-Amerikanen te ontmoeten die Nederlands leren. Het lijkt erop alsof je een paar maanden in Utrecht doorgebracht en werd verliefd op Nederland en de taal. Ik woonde zes jaar in Nederland en dat is wat er met mij gebeurd. Je hebt een groot voordeel dat je vader Nederlands spreekt. Ik heb een paar vrienden hier die Nederlands spreken, maar ik zie ze niet vaak. Ik doe wat Skype taal uitwisseling met partners in Nederland en België.

Ik ben ervan overtuigd dat je HTLAL zult genieten. Het forum biedt veel aanmoediging, suggesties, ideeën en hulpmiddelen.

Misschien kun je uitleggen je interessante naam "Hekje".
1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4495 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 5 of 568
24 February 2012 at 3:24am | IP Logged 
Vanavond heb ik wel mijn Nederlands huiswerk gedaan. Ik koos een Nederlandstalig
artikel van De Volkskrant die heette "De Franse slag om de Oscars: Parijs weer even
centrum van de wereld". Ik ga even proberen om het samen te vatten, ook al herkende ik
eigenlijk niet alle woorden.

Het artikel gaat over verschillende Franse filmen die waarschijnlijk heel veel succes
met de komende Oscars zullen hebben. Eigenlijk heb ik een ervan gezien, namelijk "The
Artist". Zonder te veel te verklappen, de film gaat over een meisje die een echte
filmster wil worden, en een tragische filmster die filmster wil blijven. Ik lachte, ik
huilde! Volgens mijn heeft de film zijn tien nominaties wel verdiend.

Ik kende de andere filmen niet maar volgens het artikel zijn ze vergelijkbaar met "The
Artist" vanwege zijn liefdesaffairs met het verleden. "The Artist" lijkt me zo leuk,
misschien moet ik "Hugo" en "Midnight in Paris" ook even zien?

Mijn strategie vanavond: eerste las ik het hele artikel overluid zodat ik te snel niet
zou doorbladeren. Dan zocht ik op bepaalde woorden die ik niet kende. Voor een dag vol
van lessen en werk is dit wel goed, denk ik. Ook leuk dat mijn huisgenoot thuis niet
was want ik wil niet lijken op een gek meisje.

@fabriciocarraro: Altijd leuk om een medestudent te ontmoeten. En voor jou ook, heel
veel succes.

@tommus: Hartelijk bedankt voor het vriendelijke welkom! Jawel, ik werd zeer
enthousiast over de land en de taal. Waarom was je in Nederland? Ik ben heel erg
benieuwd. Wat jammer dat er niet zoveel Nederlandstalige mensen die het Enges niet
kunnen spreken - duidelijk maakt dat feit geen groot verschil in de niveau van een
student, maar het is simpelweg niet zo makkelijk om een Nederlandstalige
taaluitwisseling te maken als met andere talen, bijvoorbeeld het Chinees.

Ik vind HTLAL al leuk, al is het een soort verslaving!

De uitleg achter mijn naam is vrij simpel. Toen ik in Nederland was, had ik natuurlijk
een tijdelijke Nederlandse telefoonnummer. Toen ik mijn boodschappen wou horen, kon ik
niet de instructies verstaan... behalve "sluit met een hekje" op het einde. (Dit: #).
Maanden achtereen gingen voorbij en uiteindelijk kon ik alles verstaan. Maar voor een
lange tijd was "hekje" de enige zonnestraal in de duisternis!
1 person has voted this message useful



fabriciocarraro
Hexaglot
Winner TAC 2012
Senior Member
Brazil
russoparabrasileirosRegistered users can see my Skype Name
Joined 4507 days ago

989 posts - 1454 votes 
Speaks: Portuguese*, EnglishB2, Italian, Spanish, Russian, French
Studies: Dutch, German, Japanese

 
 Message 6 of 568
24 February 2012 at 3:47am | IP Logged 
Hekje wrote:
Ik kende de andere filmen niet maar volgens het artikel zijn ze vergelijkbaar met "The Artist" vanwege zijn liefdesaffairs met het verleden. "The Artist" lijkt me zo leuk, misschien moet ik "Hugo" en "Midnight in Paris" ook even zien?


Ik heb beide films gezien! "Hugo" is een heel mooie film, maar een beetje zonder ritme. Tot de helft van de film denk je dat hij over iets is, en daarna zie je dat dat niet erover was. Anderzijds, is "Midnight in Paris" een prachtige film! Erg grappig, en het doet je denken aan zo veel dingen. Je moet het zeker zien! =)
1 person has voted this message useful



ReQuest
Tetraglot
Senior Member
Netherlands
Joined 4824 days ago

200 posts - 228 votes 
Speaks: Dutch*, English, German, French
Studies: Spanish

 
 Message 7 of 568
24 February 2012 at 7:41am | IP Logged 
Ik wil je wel helpen, door bijvoorbeeld geschreven stukjes Nederlands in je blog te verbeteren.

Veel succes!

Btw: wat is een Padawan?

Edited by ReQuest on 24 February 2012 at 7:45am

1 person has voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4499 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 8 of 568
24 February 2012 at 3:11pm | IP Logged 
Padawan is een leerling van de Jedi, komt uit Star Wars...


1 person has voted this message useful



This discussion contains 568 messages over 71 pages: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.5625 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.