175 messages over 22 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 8 ... 21 22 Next >>
montmorency Diglot Senior Member United Kingdom Joined 4820 days ago 2371 posts - 3676 votes Speaks: English*, German Studies: Danish, Welsh
| Message 57 of 175 13 September 2012 at 12:32pm | IP Logged |
oops! og tak. Fra din posting ser jeg at infinitive er "have" og ikke "har"! :-)
1 person has voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 58 of 175 13 September 2012 at 5:15pm | IP Logged |
montmorency wrote:
oops! og tak. Fra din posting ser jeg at infinitive er "have" og ikke "har"! :-) |
|
|
Man siger: "Tak skal du ha'." "Jeg vil gerne ha' en kop kaffe."
Man skriver: "Tak skal du have." "Jeg vil gerne have en kop kaffe."
at have (dansk) = to have (engelsk)
jeg har
du har
han/hun har
vi har
I/De har
de har
Fasulye
Edited by Fasulye on 13 September 2012 at 6:29pm
2 persons have voted this message useful
| montmorency Diglot Senior Member United Kingdom Joined 4820 days ago 2371 posts - 3676 votes Speaks: English*, German Studies: Danish, Welsh
| Message 59 of 175 13 September 2012 at 6:15pm | IP Logged |
Fasulye wrote:
montmorency wrote:
oops! og tak. Fra din posting ser jeg at
infinitive er "have" og ikke "har"! :-) |
|
|
Man siger: "Tak skal du ha'." "Jeg vil gerne ha' en kop kaffe."
Man skriver: "Tak skal du have." "Jeg vil gerne have en kop kaffe."
at have (dansk) = to have (engelsk)
jeg har
du har
han/hun har
vi har
I/De har
de har
Fasulye
|
|
|
Ja, jeg vidste det teoretisk, men jeg har ikke nok skrevet tilstrækkelig!
Men tak alligevel, og tak for skriveøvelse! :)
(When I see the "r" in the Danish present tense, something in my brain clicks and
registers "infinitive" for some reason, perhaps because of French or Spanish, not that
Danish is remotely like those two!)
Edited by montmorency on 16 September 2012 at 4:20pm
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 60 of 175 13 September 2012 at 6:22pm | IP Logged |
Torsdag, 13 september 2012
I morges gik jeg til min Edeka - supermarket og købte ind to pakker danske ost. Den hedder "Nørvind", men hvad betyder "Nørvind"? Orden star ikke in min dankse ordbog. Informationen pâ osten er:
1. Rahmkäse in Scheiben / mild - cremig
2. Rahmkäse in Scheiben / herzhaft - vollmundig
Det er for mig meget interessant at kunne spise dankse ost i Tyskland, men osten produceres i Hamburg, ikke i Danmark.
Fasulye
Edited by Fasulye on 13 September 2012 at 6:23pm
| montmorency Diglot Senior Member United Kingdom Joined 4820 days ago 2371 posts - 3676 votes Speaks: English*, German Studies: Danish, Welsh
| Message 61 of 175 16 September 2012 at 4:17pm | IP Logged |
Hej Fasulye,
I england vi kan som regel købe "Havarti" dansk ost, almindelig skiveskåret. På pakken
er trykt: "Produced in Danmark [for Waitrose...]".
Vi kan også købe norsk ost, der kaldes "Jarlsberg" men på pakken er trykt: "Produced in
Ireland to a Norwegian recipe [for Waitrose]"! :-)
(dette ord ("Nørvind") er ikke i min ordbog enten.)
Venlig hilsen,
M.
|
| Message 62 of 175 20 September 2012 at 4:42am | IP Logged |
montmorency wrote:
Hej Fasulye,
I england vi kan som regel købe "Havarti" dansk ost, almindelig skiveskåret. På pakken
er trykt: "Produced in Danmark [for Waitrose...]".
Vi kan også købe norsk ost, der kaldes "Jarlsberg" men på pakken er trykt: "Produced in
Ireland to a Norwegian recipe [for Waitrose]"! :-)
(dette ord ("Nørvind") er ikke i min ordbog enten.)
Venlig hilsen,
M. |
|
|
Osten "Havarti" kender jeg ogsâ i Tyskland, men osten "Jarlsberg" har jeg aldrig set i Tyskland. Osten "Havarti" har jeg allerede spist. Den smager godt!
Fasulye
|
| Message 63 of 175 20 September 2012 at 4:53am | IP Logged |
Torsdag, 21 septbember 2012
MIT KURSUS DANSK I D.
I går var jeg til dansk i D. Mit tog kom 15 minuter for sent, det var en skam! Andre kursister læste teskten af en danske tidskrift som hedder: "Færøsk piratfugl fundet i Uruguay".
Vores hold har en nye kursist, en unge mand! Nu er vi 6 kursister sammen!
Naturligvis læste vi i vores polititske bog nogle sider, men vi skal afslutte bogen denne VHS-semester.
Fasulye
Edited by Fasulye on 20 September 2012 at 4:54am
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6695 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 64 of 175 20 September 2012 at 2:51pm | IP Logged |
Jeg kender ikke Nørvind, men der findes en ost ved navn "Havgus"* og som er produceret af mælk fra køer, der græsser på marsken i nærheden af Vesterhavet. Og den skulle angiveligt smage anderledes på grund af saltet i luften og på græsset. "Havvind" er nok noget i samme retning.
("gus": saltholdig klam vind fra havet i Vestjylland)
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 2.6250 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|