175 messages over 22 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 21 22 Next >>
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 161 of 175 14 November 2013 at 6:20pm | IP Logged |
Torsdag, 14 november 2013
BESØK AF MIT VHS DANSKKURSUS I DÜSSELDORF
I går havde vi igen vores kursus, en kursist kom ikke. Vi læste en meget interessante avisartikel: "De kære isbjørne", som stod i avisen "Weekendavisen". Artikelen handler om een internationale Arktis konference, som skete i Salekhard, Sibiria i oktober 2013. Vladimir Putin ledede denne conference og der deltagede alle arktische lande. Putin sagte for eksempel: "Vi lægger vægt på at bevare naturen, hvaler, isbjørne og andre dyr og på et tæt samarbejde med andre arktiske stater." Artikelen er kritisk mod Putin, fordi Rusland er en af disse lande, som strider om de arktische ocean. Videnskaber siger, at i den artkische ocean der findes for eksempel store olieresourcer. Desværre har jeg ikke set i den tyske TV ("Tagesschau" eller "Heute") noget om denne Arktis konferencen.
Bagefter læste vi lidt i vores kriminalroman, men vi brugte meget tid for at læse avisartikelen.
Fasulye
Edited by Fasulye on 14 November 2013 at 6:21pm
2 persons have voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 162 of 175 22 November 2013 at 8:14pm | IP Logged |
Fredag, 22 november 2013
VORES DANSKKURSUS PÅ VHS DÜSSELDORF I ONSDAGS
I går havde jeg vores møde med min Esperanto-hold (= 4 personer), så havde jeg ikke tid i går for at skrive i min log. Men mit danskkurs var igen meget interessant. Vores østrikse lærer har altid meget gode ideer! Så presenterede hun a os en "børne kryds" (på tysk = "ein Kinderkreuzworträtsel"). Jeg kan godt lide krydse! Den var altså min første kryds på dansk! Og den var svær! Men vi opløste krydsen i klassen med alle kursisterne. Jeg glædede mig over denne sprogøvelse!
Hvem kan også lide at gøre krydser i sine fremmede sprog?
Bagefter læste vi nogle sider i vores kriminalroman. Det gør vi hver uge.
Fasulye
Edited by Fasulye on 22 November 2013 at 8:16pm
1 person has voted this message useful
|
| Message 163 of 175 29 November 2013 at 3:30pm | IP Logged |
Fredag, 29 november 2013
VORES DANSKKURS PÅ FOLKEHØJSKOLE DÜSSELDORF ONSDAGS
Vi læste 3 sider af avisen "Søndag" denne gang:
1. "Synspunkt: Svigermor": Det går om en hel sympatiske svigermor.
2. "Som De måske ved, er det oloveligt": Det går om abortus.
3. Ugens digt: "Nær grænsen"
Begefter læste vi nogle sider i vores danske kriminalroman.
Fasulye
|
| Message 164 of 175 05 December 2013 at 11:12am | IP Logged |
Torsdag, 05 december 2013
VORES DANSKKURSUS PÅ VHS DÜSSELDORF I ONSDAGS
Vores lærers yndlingsavis hedder "Weekendavisen", så læste vi en artikel af denne avis: "Stille gader". Hvad betyder det? Det går om shopping gader i midt af byene som er tom, fordi mange menesker foretrekker købe ind på internetet eller køre med bilen til en "outlet center". Så lukker mange butikker og bycentre går død.
Også gjorde vi to grammatikøvelser:
1. "I", "på" eller "til"?
a. Han har en søster < på > Fyn.
b. Hun boede < i > Århus.
c. De sendte hjælp < til > Somalia.
2. "Til" eller "hos"?
a. Jeg glemte min taske < hos > min veninde.
b. Han ville ikke < til > tandlægen.
Afslutningsvis læste vi igen nogle sider af vores danke kriminalroman.
Fasulye
| aspie.sharaf Tetraglot Newbie Denmark Joined 4360 days ago 21 posts - 39 votes Speaks: Danish*, English, Serbo-Croatian, Dutch Studies: Persian, German, Russian, Arabic (Written), Turkish, Thai, Polish, Bulgarian, Pashto, Urdu, French
| Message 165 of 175 05 December 2013 at 12:32pm | IP Logged |
Vores lærers yndlingsavis hedder "Weekendavisen", så læste vi en artikel af denne avis: "Stille gader". Hvad betyder det? Det går om shopping gader i midt af byene som er tom, fordi mange menesker foretrekker købe ind på internetet eller køre med bilen til en "outlet center". Så lukker mange butikker og bycentre går død.
Her er en hjælp til dig, hvis jeg skulle skrive det samme:
Vores lærers yndlingsavis hedder "Weekendavisen", vi læste en artikel fra denne avis: "Stille gader". Hvad betyder det? Den handler om shopping-gader i midten af byerne som er tomme, fordi mange mennesker foretrækker at købe ind på internettet, eller køre til et outlet-center med bil. Af den grund lukker mange butikker og bycentrene dør.
2 persons have voted this message useful
|
| Message 166 of 175 05 December 2013 at 6:45pm | IP Logged |
aspie.sharaf wrote:
Her er en hjælp til dig, hvis jeg skulle skrive det samme:
Vores lærers yndlingsavis hedder "Weekendavisen", vi læste en artikel fra denne avis: "Stille gader". Hvad betyder det? Den handler om shopping-gader i midten af byerne som er tomme, fordi mange mennesker foretrækker at købe ind på internettet, eller køre til et outlet-center med bil. Af den grund lukker mange butikker og bycentrene dør. |
|
|
Tak for din venlig rettelse, Aspie! Jeg skal kopiere den per hând for min ordner dansk.
Beste hilsen,
Fasulye
|
| Message 167 of 175 12 December 2013 at 10:32am | IP Logged |
Torsdag, 12 december 2013
VORES DANSKKURSUS PÅ FOLKEHØJSKOLE DÜSSELDORF I GÅR
Først læste vi en tekst af "Weekendavisen", en avis som hanger sammen med avisen "Politiken". Artikelen hedder "By i bevægelse" som spiller i (EDIT) København. Pernille Stensgard skrev en bog over architekturen i København og over denne bog handler artikelen her. For mig var artikelen lidt kedelig. Jeg foretrekker politiske eller samfundsartikeler. Desværre er vores lærer dansk ikke interesseret i naturvidenskap. Så må jeg også læse for mig kedelige artikeler i klassen.
Bagefter læste vi igen i vores spænnende kriminalroman, som handler nu ikke mere i Spanien, men i København.
Fasulye
Edited by Fasulye on 12 December 2013 at 4:38pm
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6695 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 168 of 175 12 December 2013 at 3:48pm | IP Logged |
En enkelt lille detalje: en bog kan handle om noget, men dens handling foregår et sted - den 'handler' ikke et sted. Hvis man handler i København, går man i butikker.
I øvrigt er den danske lukkelov blevet lempet, og de fleste supermarkeder har nu længe åbent alle ugens dage. Butikkerne i butikscentrene har også udvidet deres åbningstid noget, men småbutikker i bymidterne holder stort set fast i deres gamle åbningstider fra før lovændringen.
Weekendavisen er i øvrigt Danmarks dyreste avis (pr. nummer).
3 persons have voted this message useful
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.3906 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|