175 messages over 22 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 ... 21 22 Next >>
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6701 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 73 of 175 26 October 2012 at 10:23am | IP Logged |
Fasulye wrote:
Nu studerer jeg lektion 16 af min lærebog "Vi snakkes ved", som handler om at spise pâ restauranter og bestille mad. Der findes et interessant vocabularium over madder og deres ingredienser. Denne liste med ord er meget nyttig for mig! |
|
|
Her er menukortet fra den kendteste producent af smørrebrød i København, Ida Davidsen, hvis familie har haft den geschäft i 5 generationer.
Robert Storm Petersen alias Storm P er stadig en folkekær forfatter (og knap så folkekær maler) selv om han er død for mange år siden. Der er endda et museum for ham på Frederiksberg, indenfor gåafstand fra Zoo. Han var ærkekøbenhavner og skrev tildels sine småhistorier på lavkøbenhavnsk dialekt, og første gang jeg var i Norge boede jeg på et hotel i Valdres, hvor værten havde en af Storm P's bøger stående. Han fattede ikke hvorfor jeg sad og grinede mens jeg læste den. Han kunne forstå alle ordene, men kunne ikke høre hvor sjovt selve sproget lød - humor overlever ikke altid at krydse landegrænser.
Her er en samling citater til test af om Storm P's humor kan overleve turen over fugleflugtslinjen til Tyskland, og her er en middelalderpastiche oplæst af Ebbe Rode. Fortvivl ikke, hvis der er enkelte passager der ikke er umiddelbart forståelige for dansk-lørnere - for det første tales der københavnsk, for det andet prøver Rode at lyde 'gammeldags (lidt i retning af det endnu ældre teaterkoryfæ Poul Reumert, jvf. for eksempel dennes oplæsning af Henrik Ibsen's "Terje Vigen"). "Sangforeningen Morgenrøde" er her, også oplæst af Ebbe Rode. Desværre er der vist ikke lagt så mange andre af disse forræffelige monologer på Youtube, men der kan købes en CD via denne side, der har korte lydprøver.
Edited by Iversen on 26 October 2012 at 11:09am
2 persons have voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5845 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 74 of 175 26 October 2012 at 11:51am | IP Logged |
Iversen wrote:
Fasulye wrote:
Nu studerer jeg lektion 16 af min lærebog "Vi snakkes ved", som handler om at spise pâ restauranter og bestille mad. Der findes et interessant vocabularium over madder og deres ingredienser. Denne liste med ord er meget nyttig for mig! |
|
|
Her er menukortet fra den kendteste producent af smørrebrød i København, Ida Davidsen, hvis familie har haft den geschäft i 5 generationer.
Robert Storm Petersen alias Storm P er stadig en folkekær forfatter (og knap så folkekær maler) selv om han er død for mange år siden. Der er endda et museum for ham på Frederiksberg, indenfor gåafstand fra Zoo. Han var ærkekøbenhavner og skrev tildels sine småhistorier på lavkøbenhavnsk dialekt, og første gang jeg var i Norge boede jeg på et hotel i Valdres, hvor værten havde en af Storm P's bøger stående. Han fattede ikke hvorfor jeg sad og grinede mens jeg læste den. Han kunne forstå alle ordene, men kunne ikke høre hvor sjovt selve sproget lød - humor overlever ikke altid at krydse landegrænser.
Her er en samling citater til test af om Storm P's humor kan overleve turen over fugleflugtslinjen til Tyskland, og her er en middelalderpastiche oplæst af Ebbe Rode. Fortvivl ikke, hvis der er enkelte passager der ikke er umiddelbart forståelige for dansk-lørnere - for det første tales der københavnsk, for det andet prøver Rode at lyde 'gammeldags (lidt i retning af det endnu ældre teaterkoryfæ Poul Reumert, jvf. for eksempel dennes oplæsning af Henrik Ibsen's "Terje Vigen"). "Sangforeningen Morgenrøde" er her, også oplæst af Ebbe Rode. Desværre er der vist ikke lagt så mange andre af disse forræffelige monologer på Youtube, men der kan købes en CD via denne side, der har korte lydprøver. |
|
|
Tak for din smörrebröd - link, men desvaerre har de ikke mange smörrebröd, som er vegetarisk! Naturligvis har naesten alle smörrebröd köd eller fisk.
Denne er gode informationer pâ Storm P og sine verker. Museet er interessant og Ebbe Rodes monologer lyder paene, men jeg(!) kan ikke forstâ, hvad han siger, desvaerre. Jeg tror at han taler dialect.
Mange tak for denne post, den hjaelper mig at kende bedre Storm P.
Fasulye
Edited by Fasulye on 26 October 2012 at 11:53am
1 person has voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5845 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 75 of 175 03 November 2012 at 6:17pm | IP Logged |
Lørdag, 02 november 2012
Undskyld, jeg har glemt at fortælle om mit kursus dansk denne uge!
Mit kursus dansk var denne uge, men jeg ikke, fordi min autobus kom ikke i onsdags kl. 17:37 selvom jeg ventede og ventede der. Det var en skam. Så kunne jeg ikke tage toget kl. 17:56 af Krefeld hovedbanegård. Som resultat kunne jeg desværre ikke deltage i (EDIT) kurset.
I dag studerede jeg for mig self resten af Lektion 16 af min lærebog og øvebog "Vi snakkes ved". Det var helt intensiv. Men jeg må også forberede (EDIT) nogle sider af vores politiske bog...
Fasulye
Edited by Fasulye on 19 November 2012 at 10:08am
|
| Message 76 of 175 09 November 2012 at 7:16pm | IP Logged |
Fredag, 09 november 2012
MIT KURSUS DANSK I D. PÂ ONSDAG DENNE UGE
Jeg var igen til dansk og vi var fem kursister(EDIT) og (EDIT) vores lærer. Først (EDIT) læste vi teskten om Molboerne. Molboerne lever i regionen i Jylland tæt ved (EDIT) Århus. I Danmark der findes (EDIT) mange vitser om Molboerne og Århusianerne som ligner "Ostfriesenwitze" i Tyskland eller "Belgenmoppen" i Nederland. Vi læste ikke vitser men en lille historie om Molboerne: "Molboen pâ rejse".
Jeg skal også presentere en vits som er ikke for diskriminerende men lidt sjov:
"Hvorfor må Århusianerne ikke sjele i ubåd? Fordi de sover med åbent vindue."
Bagefter læste vi nogle sider i vores politiske roman.
Fasulye
Edited by Fasulye on 19 November 2012 at 9:56am
|
| Message 77 of 175 16 November 2012 at 4:47pm | IP Logged |
Fredag, 16 november 2012
MIT KURSUS DANSK PÂ ONSDAG I D. DENNE UGE
Jeg var til dansk og vi var 4 kursister med vores lærer, som kommer fra Østrig. Den gang dikterede vores lærer os teksten (EDIT) på tysk og vi måtte oversætte den til (EDIT) dansk. For mig var det frygtelig svært! Jeg gider ikke at (EDIT) oversætte, men andre kursister af os kan godt lide at (EDIT) oversætte. Men jeg kan godt skrive danske sætninger (EDIT) når vores lærer dikterer dem. Dog min danske ortografi er god.
Bagefter læste vi kun 4 sider af vores politiske roman den gang. Vores lærer gav (EDIT) os nogle småkager med ost (ikke med sukker!), dem kan jeg godt spise også med diabetes.
Fasulye
Edited by Fasulye on 19 November 2012 at 10:06am
| limey75 Senior Member United Kingdom germanic.eu/ Joined 4397 days ago 119 posts - 182 votes Speaks: English* Studies: German, Norwegian, Old English
| Message 78 of 175 19 November 2012 at 6:43am | IP Logged |
Fasulye wrote:
Fredag, 09 november 2012
MIT KURSUS DANSK I D. PÂ ONSDAG DENNE UGE
Jeg var igen til dansk og vi var fem kusister of vores lærer. Føst læste vi teskten om Molboerne. Molboerne lever i regionen i Jylland næsten Århus. I Danmark der bestå mange vitser om Molboerne og Århusianerne som ligner "Ostfriesenwitze" i Tyskland eller "Belgenmoppen" i Nederland. Vi læste ikke vitser men en lille historie om Molboerne: "Molboen pâ rejse".
Jeg skal også presentere en vits som er ikke for diskriminerende men lidt sjov:
"Hvorfor må Århusianerne ikke sjele i ubåd? Fordi de sover med åbent vindue."
Bagefter læste vi nogle sider i vores politiske roman.
Fasulye |
|
|
kusister > kursister
føst > først
of > og
næsten = almost (tæt ved = close to, near to)
der bestå > der findes
Disclaimer: Dansk isn't my "first" Nordic language
| limey75 Senior Member United Kingdom germanic.eu/ Joined 4397 days ago 119 posts - 182 votes Speaks: English* Studies: German, Norwegian, Old English
| Message 79 of 175 19 November 2012 at 6:45am | IP Logged |
Fasulye wrote:
Fredag, 16 november 2012
MIT KURSUS DANSK PÂ ONSDAG I D. DENNE UGE
Jeg var til dansk og vi var 4 kursister med vores lærer, som kommer fra Østrig. Den gang dikterede vores lærer os teskten på tysk og vi måtte oversætte den på dansk. For mig var det frygtelig svært! Jeg gider ikke oversætte, men andre kursister af os kan godt lide oversætte. Men jeg kan godt skrive danske sættninger når vores lærer dikterer dem. Dog min danske ortografi er god.
Bagefter læste vi kun 4 sider af vores politiske roman den gang. Vores lærer gaf os nogle småkager med ost (ikke med sukker!), dem kan jeg godt spise også med diabetes.
Fasulye |
|
|
teskten > teksten
på dansk > til dansk
oversætte > at oversætte
sættninger > sætninger
gaf > gav
Disclaimer: Dansk isn't my "first" Nordic language
| Message 80 of 175 19 November 2012 at 6:48am | IP Logged |
Fasulye wrote:
Lørdag, 02 november 2012
Undskyld, jeg har glemt at fortælle om mit kursus dansk denne uge!
Mit kursus dansk var denne uge, men jeg ikke, fordi min autobus kom ikke i onsdags kl. 17:37 selvom jeg ventede og ventede der. Det var en skam. Så kunne jeg ikke tage toget kl. 17:56 af Krefeld hovedbanegård. Som resultat kunne jeg desværre ikke deltage kurset.
I dag studerede jeg for mig self resten af Lektion 16 af min lærebog og øvebog "Vi snakkes ved". Det var helt intensiv. Men jeg må også vorberede nogle sider af vores politiske bog...
Fasulye |
|
|
deltage i kurset
vorberede > forberede
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.3574 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|