175 messages over 22 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 16 ... 21 22 Next >>
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 121 of 175 14 March 2013 at 4:04pm | IP Logged |
Torsdag, 14 marts 2013
VORES KURSUS DANSK ONSDAGS I D.
Vi var fire kursister med vores lærer. Først oversatte vi to små tekster af bogen "Der Mops von Bornholm" til dansk. Bagefter læste vi højt i vores nye kriminalroman "Lime's billede". Næste uge skal vi mødes igen, men bagefter skal der være to uger Pâskeferier.
Fasulye
1 person has voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 122 of 175 24 March 2013 at 6:00pm | IP Logged |
Søndag, 24 marts 2013
MIT KURSUS DANSK I D. SIDSTE UGE PÅ ONSDAGS
Jeg er meget forkølet, så skriver jeg ikke så meget på forumet.
Mit kursus danks var godt, vi gørede to grammatik øvelser med mange sætninger, som vi måtte indsætte "det" eller "der". Den var en nyttig øvelse for mig! Bageefter læste vi nogle sider i vores kriminalroman "Lime's billede".
Nu har mit kursus to uger ferier. Altså kan jeg videre selfstudere nu...
Kærlig hilsen,
Fasulye
|
| Message 123 of 175 19 April 2013 at 4:20pm | IP Logged |
Fredag, 19 april 2013
MIT KURSUS DANSK I FOLKEHØJSKOLEN PÅ ONSDAGS DENNE UGE
Jeg var igen til danks i Düsseldorf. Vi begyndte at gøre grammatik øvelser sammen i vores kurs.
Nr. 1: præcis, præcist, præcise - Hvad er forskelen?
a. Uret går næsten < ... >.
b. Hvad er det <...> indbyggertal?
c. Hun spiller noderne <...>.
Nr. 2: mistænkelig eller mistænksom
DEF: mistænkelig = verdächtig / mistænksom = misstrauisch
a. Han så <...> på mig.
b. Der lå en <...> kuffert i lufthavnen.
c. Han åbnede <...> brevet.
d. En politimand skal være <...>.
Bagefter læste vi igen i vores kriminalroman nogle sider til side 45.
Statistik: 8554 views.
Fasulye
Edited by Fasulye on 19 April 2013 at 4:22pm
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6695 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 124 of 175 22 April 2013 at 11:20am | IP Logged |
Det hedder i princippet "præcist" som adverbium (a og c), men ikke alle overholder reglen: "det går præcis(t) så galt som man kunne frygte". NB: -t på galt er af en eller anden grund ikke så tilbøjeligt til at falde bort som det i "præcis(t).
Med 'præcis(t)' som adjektiv (b) er situationen mere indviklet*.
med ubestemt (eller ingen) artikel:
en præcis tidsangivelse
et præcist tidspunkt
(nogle) præcise oplysninger
Ditto ved prædikater:
tidsangivelsen er præcis
tidspunktet er præcist
oplysningerne er præcise
.. men med bestemt artikel altid med e:
den præcise tidsangivelse
det præcise tidspunkt
de præcise oplysninger
* (og nej - t'et i "indviklet" ikke droppes eller ændres, for det er et gammelt participium, og sådan ét skal have -t - medmindre man taler dialekt eller middeldansk, for så kan man sommetider bruge -n: klokken er alt slagen fem)
(hyperbogstaveligt: "GlockeDie is bereits (oder 'halt') geschlagen fünf")
Edited by Iversen on 22 April 2013 at 11:25am
3 persons have voted this message useful
|
| Message 125 of 175 22 April 2013 at 9:39pm | IP Logged |
Mandag, 22 april 2013
Iversen, dine exempler er meget præcise, fordi vores lærer kan ikke så præcist som du forklare det gramatiske fenomen. Min printer funktionerer ikke, så har jeg skrevet op dine exempler med min hånd og skal fotokopiere dem for kursisterne og vores lærer. Tusind tak for den præcise lektion!
Fasulye
|
| Message 126 of 175 25 April 2013 at 10:01am | IP Logged |
Torsdag, 25 april 2013
MIT KURSUS DANSK PÅ FOLKEHOJSKOLE ONSDAGS I GÅR
Vores lærer gav os en side med øvelser. Der handler om idiomatiske udtryk! I sættningerne manglede adjektiver eller adverbier.
For eksempel:
1. De fleste syntes godt om forslaget. Der var < bred > enighed i gruppen.
2. Han er ikke god at gøre rent. Det er ikke hans < sterke > side.
3. Vi starter helt forfra. Vi begynder på en < frisk >.
Øvelserne var svære for mig, men jeg kon godt lide dem.
Bageefter læste vi i vores kriminalroman. Endnu er der ikke en døde i romanhandelingen. Men det skal komme snart.
Næste uge på onsdag skal der være en helligdag i Tyskland: "Tag der Arbeit".
Fasulye
Edited by Fasulye on 25 April 2013 at 10:07am
|
| Message 127 of 175 10 May 2013 at 6:48pm | IP Logged |
Fredag, 10 mei 2013
MIT KURSUS DANSK PÅ FOLKEHØJSKOLE I D.
I onsdags var jeg igen til dansk i min næborby Düsseldorf. Vi var med alle 6 kursister!
Vi begyndte at gøre grammatik - øvelser. Vorers lærer gaf os et ark papir med 61 sættninger, hvor manglede en preposition. Den van en meget svære øvelse, fordi vi alle måtte gætte meget. Sommetider måtte 4 kursister gætte 4 kere før vi kunne finde den rigtige preposition!
Bagefter vi læste højt i vores kriminalroman, men jeg læste derhjemme mere sider end vi alle sammen i vores kursus dengang. Bogen er for mig mere og mere spænnende!
Fasulye
Edited by Fasulye on 10 May 2013 at 6:49pm
|
| Message 128 of 175 24 May 2013 at 10:38am | IP Logged |
Fredag, 24 mei 2013
MIT KURSUS DANSK PÅ FOLKEHØJSKOLE I D.
Onsdags vir jeg til dansk i Düsseldorf. Jeg vandrede med min vandreclub 2 timer i haven af "Schloss Benrath" og bagefter vi gik med 12 clubmedlemer til en restaurant-hotel ved Rhein. I mit kursus dansk var vi kun med 3 kursister (af 6), fordi 2 var på ferie i Danmark og Tyskland. Vi oversatte to sider af "Der Mops von Bornholm" til dansk. Bagefter læste vi mange sider i vores kriminalroman "Lime's billede".
Den gang gig jem med vores lærer dansk (som er fra Østrig) til hovedbånegarden, men mit tog kørede ikke. Så besluttede jeg at tage metroen til Krefeld med min lærer sammen. I metroen talede jeg dansk med hende. Næste uge kan jeg videre gøre det, fordi det var en god idé!
Fasulye
Edited by Fasulye on 24 May 2013 at 10:39am
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.5625 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|