175 messages over 22 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 19 ... 21 22 Next >>
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 145 of 175 04 August 2013 at 12:07pm | IP Logged |
Søndag, 04 august 2013
MINE FERIEAKTIVITETER NR. 1
Hvad laver jeg, når folkehøjskolene har ferie? Jeg kan nu selv beslutte, hvad jeg studerer! Sidste uger i måned juli studerede jeg 6 lektioner af min lærebog norsk "Einstieg Norwegisch". Bokmål ligner meget dansk og for mig det er let at lære norske ord. Norske udtalen er mere svær, fordi den er uregelmæssig. Men danske og norske gramtikerne ligner hinanden.
Vejret er meget varmt siden 2-3 uger her i NRW i Tyskland. Vi har 25-35 grader Celsius her! Min krop kan ikke udholde disse temperaturer! Oftest sidder jeg bare derhjemme, fordi solen gører mig træt. Jeg er heldig at jeg har en ventilator!
Siden nogle dager læser jeg i vores kriminalroman "Lime's billede". Bogen har 300 sider og nu læser jeg side 137. Jeg bruger min ordbog og skriver ukendte ord dansk-nederlandsk ved teskten. Så går læse langsomt, men jeg kan lære nye danske ord.
Fasulye
Edited by Fasulye on 04 August 2013 at 8:24pm
1 person has voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 146 of 175 27 August 2013 at 7:17pm | IP Logged |
Tirsdag, 27 august 2013
Jeg skriver norsk bokmål her:
I dag studerede jeg en lektion norsk på medioteket (lektion sju A + B). På LingQ har jeg nu contact med en norske tutor. Han skriver norsk bokmål of han retter mine øvelser. Jeg kan også korrespondere med ham på norsk. Han kjenner også dansk, så kan han retter mine danske ord, når jeg bruger dem. Han kan godt forklare meg, hvilke forskjeller er der fra dansk og norsk. Nu har jeg begynnet at lære norske uregelmæssige verber. I min lærebok kommer de senere.
Fasulye
Edited by Fasulye on 27 August 2013 at 7:25pm
|
| Message 147 of 175 14 September 2013 at 3:57pm | IP Logged |
Lördag, 14 september 2013
Pâ onsdag naeste uge skal begynde mit kursus dansk igen! Vi skal vaere 6 kursister for anden semester 2013. Der skal komme en ny kursiste.
Ha een god weekend alle sammen!
Fasulye
Edited by Fasulye on 14 September 2013 at 3:58pm
|
| Message 148 of 175 19 September 2013 at 7:05pm | IP Logged |
Torsdag, 19 september 2013
VORES VHS-KURSUS DANSK I D.
En ny semester dansk er begyndt! Vores østrijkse lærer dansk er heldig, fordi vi har to nye kursister, en mand og en kvinde. Nu er vi med 7 kursister alle sammen!
Først gjorde vi en øvelse grammatik, som handlede af pronominer: "hans, hendes, sin, sit, sine og deres".
Vores lærer gaf os en regel: "Sin, sit und sine beziehen sich immer auf das Subjekt im selben Satz."
Jeg synes, at reglen funktionerer godt! Andre kursister havde mere problemer end jeg med denne øvelse.
Bagefter læste vi i vores roman "Lime's billede" igen. Jeg læste mange sider derhjemme i mine ferie, så var jeg perfekt vorberedt i går. Jeg kan bedre læse højt vorberedte tekster. Så gik min forlæse meget godt.
Fasulye
|
| Message 149 of 175 03 October 2013 at 5:06pm | IP Logged |
Torsdag, 03 oktober 2013
VORES VHS-KURSUS DANSK I DÜSSELDORF I GÅR
I dag har vi en helligdag i Tyskland: "Tag der deutschen Einheit".
I går kørede jeg med toget til dansk. Vi var med 5 kursister alle sammen og vores lærer. Hun købte en dansk avis på Bornholm, som hedder "Politiken". Den skal være en venstre-orienteret avis, tror jeg. Vores lærer gav os en artikel af "Politiken" med titelen "Merkelregeringen støtter kun rige børnefamilier". Så er det krititsk mod kansler Angela Merkel. For mig var det interessant at læse, hvad udlændige journalister mener om tyske politiken.
Bagefter læste vi igen i vores kriminalroman. Nu læser vi mere langsomt, fordi en ny kursist kender mange ord ikke og har mange spørgsmål. Det går også bedre for mig. Så må jeg ikke forberede så mange sider derhjemme og har mere tid ogsâ for min studie norsk bokmål.
Fasulye
Edited by Fasulye on 03 October 2013 at 5:10pm
| montmorency Diglot Senior Member United Kingdom Joined 4820 days ago 2371 posts - 3676 votes Speaks: English*, German Studies: Danish, Welsh
| Message 150 of 175 03 October 2013 at 7:13pm | IP Logged |
Fasulye wrote:
Torsdag, 03 oktober 2013
VORES VHS-KURSUS DANSK I DÜSSELDORF I GÅR
I dag har vi en helligdag i Tyskland: "Tag der deutschen Einheit".
I går kørede jeg med toget til dansk. Vi var med 5 kursister alle sammen og vores
lærer. Hun købte en dansk avis på Bornholm, som hedder "Politiken". Den skal være en
venstre-orienteret avis, tror jeg. Vores lærer gav os en artikel af "Politiken" med
titelen "Merkelregeringen støtter kun rige børnefamilier". Så er det krititsk mod
kansler Angela Merkel. For mig var det interessant at læse, hvad udlændige journalister
mener om tyske politiken.
Bagefter læste vi igen i vores kriminalroman. Nu læser vi mere langsomt, fordi en ny
kursist kender mange ord ikke og har mange spørgsmål. Det går også bedre for mig. Så må
jeg ikke forberede så mange sider derhjemme og har mere tid ogsâ for min studie norsk
bokmål.
Fasulye
|
|
|
For an exercise (or fun) I tried silently reading the above, using in my head the voice
and intonation of a Danish audiobook I'm listening to (of which I have translations). I
think it helped :) Anyway, I think I got the gist. I get the impression that the
default position in Danish politics (at least since the 1960s) has been somewhat to the
left of that in Germany, even if things might have swung back in recent years. I was a
keen watcher of "Borgen" (and I've also tried to follow the political documentary
series "Bagefter Borgen" on DR TV via the internet, so have at least something of a
feel for their admittedly complicated political system! :-)
Denmark must be at least "C2" when it comes to running Coalition governments, with the
UK a poor "A2" at best. :-) I could say more but don't want to risk the wrath of the
mods. :-)
|
| Message 151 of 175 03 October 2013 at 7:53pm | IP Logged |
Tak for din feedback, Monty! Nej, vi skal ikke diskutere politiken her. Om politike emner snakker jeg pâ Skype med mine Skypies.
Fasulye
| montmorency Diglot Senior Member United Kingdom Joined 4820 days ago 2371 posts - 3676 votes Speaks: English*, German Studies: Danish, Welsh
| Message 152 of 175 04 October 2013 at 8:29pm | IP Logged |
Fasulye wrote:
Tak for din feedback, Monty! Nej, vi skal ikke diskutere politiken
her. Om politike emner snakker jeg pâ Skype med mine Skypies.
Fasulye |
|
|
Ikke noget problem, Fasulye! :-)
Actually, having let my Danish slide a little, I felt I needed to get back to basics.
Working through my book / audiobook (it's a "kriminal roman", BTW, by Jussi Adler
Olsen) with the aid of a translation is do-able, and OK, but it's not helping very
directly with my speaking ability, for example (although it helps build vocabulary
somewhat).
However, I couldn't really face going back to the TYS I did last year. I happened to
have been revisiting Prof. Arguelles videos (and old postings here), and noticed how
impressed he was by Assimil, which lends itself well to shadowing (which TYS doesn't,
really, not in the same way).
So I managed to acquire a copy of "Danois sans Peine" (audio and e-book). I would have
preferred the German-based one. However, then I realised that the audio was all target-
language, and the only French was in the book, so all I need is to get the book for
"Dänish ohne Mühe", and I should be all set. I've now found a reasonably priced copy
online, and have now sent for it. I can probably cope with the French for the time
being, at least in these early lessons.
I mention it because I seem to remember that you did "Dänisch ohne Mühe" - or am I
mistaken? I had a quick look back in this log, but couldn't see it mentioned, but maybe
you did it before starting this particular log.
If I am not mistaken, I would be interested to hear what you think about it.
Tusind tak på forhånd og hilsener,
Monty.
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.4531 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|