175 messages over 22 pages: 1 2 3 4 5 6 7 ... 4 ... 21 22 Next >>
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6695 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 25 of 175 05 March 2012 at 5:21pm | IP Logged |
Stjernekiggedag eller stjernekiggerdag (aktivitet henholdsvis person). Men vi bruger ikke nogen af ordene. 'Stjernekigger' kan ses, mens det hedder 'at kigge stjerner'. 'Stjernekiggeri' findes, men ikke kombineret med 'dage'.
Men der findes naturligvis aftener for stjernekiggere. Se reklamen for et sådant arrangement her - men inden 5. marts, hvor arrangementet løber af stabelen.*, for efter den dato slettes henvisningen formentlig.
* udtryk hentet fra søfarten
Edited by Iversen on 06 March 2012 at 12:06pm
2 persons have voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 26 of 175 05 March 2012 at 6:23pm | IP Logged |
Iversen wrote:
Stjernekiggedag eller stjernekiggerdag (aktivitet henholdsvis person). Men vi bruger ikke nogen af ordene. 'Stjernekigger' kan ses, mens det hedder 'at kigge stjerner'. 'Stjernekiggeri' findes, men ikke kombineret med 'dage'.
Men der findes naturligvis aftener for stjernekiggere. Se reklamen for et sådan arrangement her - men inden 5. marts, hvor arrangementet løber af stabelen.*, for efter den dato slettes henvisningen formentlig.
* udtryk hentet fra søfarten |
|
|
Tak for dine forklaringer!
Ordlist DK - NL:
stjernekiggedager = sterrenkijkdagen
henholdsvis (adv.) = respectievelijk
slette = wissen, schrappen
en henvisning = een verwijzing
formentelig (adv.) = vermoedelijk
Fasulye
1 person has voted this message useful
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5839 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 27 of 175 06 March 2012 at 7:40pm | IP Logged |
Tirsdag, 06 marts 2012
DET VAR EEN SKAM!
I morgen skal vaere en strejke af den offentlige transport. Min laerer ringede til mig at der skal ikke vaere vores danske kursus i morgen pâ onsdag.
Fasulye
|
| Message 28 of 175 15 March 2012 at 11:17am | IP Logged |
Torsdag, 15 marts 2012
MIT KURSUS DANSK I D.
I går var jeg til mit kursus dansk! Vi var kun tre elever i kursuset. Lektionen var specialt den gang: Vores læraer bragt en CD-speler med og vi lyttede sangen af Benny Andersen. Sangens teskt kan jeg godt lide. Sangen hedder "Hilsen til forårssolen" og CDen er af 1997.
Den er refrainen af sangen:
"Jeg blir tom i hjernen
træt og tung i sjæl og krop
man når forårssolen skinner
står jeg op!"
Sangen har 5 kupletter. (Strophen på dansk?)
Bageafter vi vulde ud sætningeren met forstavelser af verber.
For eksempel:
4. Danmark ____fører mange varer fra udlandet. Oplysning: Danmark indfører mange varer fra udlandet.
Også vi læste fire sider i vores politiske bog.
Det var en vældig god aften! :)
Fasulye
|
| Message 29 of 175 20 March 2012 at 4:44pm | IP Logged |
Tirsdag, 20 marts 2012
TIL MIT KURSUS DANSK I MORGEN?
I morgen skal vaere en anden strejke af den offentlige transport, altså ved jeg ikke, hvis der skal være en danske lektion. Hvis min lærer skal ikke ringe til mig, hun skal være i VHS at give en dankse lektion. Jeg har forbered fire sider af vores danske bog. Og jeg studerer vokablerne af min lærebog "Vi snakkes ved" lektion tolv.
Fasulye
Edited by Fasulye on 21 March 2012 at 2:29pm
|
| Message 30 of 175 21 March 2012 at 2:33pm | IP Logged |
Onsdag, 21 marts 2012
IKKE EN LEKTION DANSK PÂ STREJKEDAGEN!
Desvaerre har vores laerer aflyset vores kursus dansk i dag.
Fasulye
|
| Message 31 of 175 19 April 2012 at 11:30am | IP Logged |
Torsdag, 19 april 2012
MIT KURSUS DANSK I D.
Mit kursus dansk havde to uger Påskeferie! I gar kørede jeg til dansk i D. Først læste vi teskten på POUL SCHLÜTER, som var Danmarks statsminister mellem 1982 og 1993. Han var Danmarks længst regerende statsminister i nyere tid. Schlüter var medlem af Det Konservative Folkeparti.
Bagefter læste vi fire små tekster på det Danske Kongehuset, for eksempel "40 år med dronningen Margarethe".
Naturligvis læste vi også i vores polititske bog! :)
Fasulye
Edited by Fasulye on 19 April 2012 at 11:32am
|
| Message 32 of 175 04 May 2012 at 1:16pm | IP Logged |
Fredag, 04 mai 2012
MIT KURSUS DANSK I D.
Sidste uge (25 april) kon jeg ikke deltage (= deelnemen) mit kursus dansk, fordi jeg måtte prøvearbejde i Mönchengladbach. Men denne uge kørede jeg til dansk tilbage per toget. Den semester af min folkehøjskole skal gå til første ugen af juni 2012.
Vi læste teksten af en danske landmand med titelen "Bonderøven - landmanden der blev folkeje". Det gå om Reality TV serien i DR (= Danmarks Radio) TV. Jeg kon meget godt forstå teksten!
Også læste vi i vores postitiske bog "Kronprinsessen", som jeg havde vorbered derhjemme. Nu gav min lærer mig een øveblad med sætninger "Verber-Forstavelser - Hvad er den rigtige?". Dem er mange sættninger som je kan læse og søger ukendte ord.
Fasulye
Edited by Fasulye on 04 May 2012 at 5:03pm
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.5313 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|