Register  Login  Active Topics  Maps  

Dansk øvelse log TAC 12/13 Team Viking

Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
175 messages over 22 pages: 1 2 3 46 7 ... 5 ... 21 22 Next >>

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5839 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto
Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish
Personal Language Map

Message 33 of 175
10 May 2012 at 4:20pm | IP Logged 
Torsdag, 09 mei 2012

MIT KURSUS DANSK I D.

I går war jeg igen til mit kursus dansk i D. Det var en dejlige dag og jeg vandrede med mijn vandreclub i Krefeld. Det er en god sport for mig!

I mit danke kursus vi lavede en vokabel-øvelse sammen. Der var nogle sætninger med to adjektiver som betydete det samme. Hvad af begge adjektiver var det stærkeste?

Ekzempler:

1. En DUM / UKLOG beslutning: dum!
2. En RIG / WELHAVENDE familie: rig!
3. En IDIOTISK / DUM spørgsmål: idiotisk!
4. ELENDIG / DÅRLIG kaffe: elendig!
5. Farverne er GRIMME / HÆSLIGE: hæslige!

Jeg kan meget godt lide denne øvelser!

Også læste vi igen i vores politiske roman mange sider... Jeg var godt vorberedt!

Fasulye

1 person has voted this message useful

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5839 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Personal Language Map

Message 34 of 175
17 May 2012 at 8:21am | IP Logged 
Torsdag, 17 mei 2012

MIT KURSUS DANSK I D.

Det war en forskellige aften i går aftes! Den gang læste vi ikke i vores politiske bog, fordi der havde vi ikke tijd for. Ursula af vores hold var til ferie på Bornholm og bragt en Bornholms avis med. Vores lærer lavede kopier af avisen. Den hele time læste vi artikler af Bornholms avis og diskuterede på dansk. Je kon meget godt assimilere det! Emnet var: "folkemøde på Bornholm". Men hvad er en folkemøde? Den kommer fra Sverige og den er een store møde af bevolkning med borgmesteren. Jeg kendte den ikke, fordi er ikke en folkemøde i Tyskland eller Nederland. Men emnet var meget spænnende!

Fasulye

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5839 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Personal Language Map

Message 35 of 175
18 May 2012 at 8:04pm | IP Logged 
Fredag, 18 maj 2012

MIT BESØG I VENLO (NEDERLAND)

I dag mødtes jeg med min nederlandske ven og sin nye kæreste i Venlo. Venlo er den grænseby, hvor kommer mange tyske turister. Men jeg talede kun nederlandsk med mine to samtale-partner. I "Limburgs Museum" spiste jeg en asparagessuppe og drak en kop té. I Venlo er der to butikker for bøger. Her købte jeg en lille ordbog af "Van Dale" Norsk - Nederlandsk og Nederlandsk - Norsk med 20.000 ord. Men desværre står der ikke, hvis ordene er i Nynorsk eller Bokmål. Jeg synes, at det er ikke så godt. Jeg har også en lille ordbog af "Prisma" Svensk - Nederlandsk og Nederlandsk - Svendsk med 30.000 ord derhjemme. Jeg vil ikke studere norsk eller svendsk, men disse smâ ordbøger kan dog være nyttig for mig.

Fasulye

Edited by Fasulye on 29 May 2012 at 12:28pm

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5839 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Personal Language Map

Message 36 of 175
25 May 2012 at 2:34pm | IP Logged 
Fredag, 25 maj 2012

MIT KURSUS DANSK I D.

I går var jeg for nogle timer i Düsseldorf. Først mødtes jeg med en bekendt kvinde for at tale engelsk. Hun bor i Düsseldorf. Altså talte vi engelsk for to timer og læste to tidskrift artikler på engelsk. Bagefter tog jeg metroen U 74 og så at min lærer dansk tog den samme metro. Jeg gik til hende og sætte mig til hende. Jeg gegyndte at snakke dansk med hende of vi snakkede dansk for hele 20 minutter. Det gik godt!

I mit kursus danks læste vi tre interessante artikler: Først en politisk artikel:"Den europæiske nødvendighed". Andre to artikler er korte og kan være interessant for Iversen, som bor i Århus. En artikel hedder "Kamp mellem Aarhus og Sønderborg". Begge to byer ville være "Europæisk Kulturhovedstad i 2007". I august 2012 skal der være et udvægelse. Tredje artikel hedder "Aarhus har fået nyt slogan". Et gammelt slogan fra Århus heddede: "Viden, puls og rødder" men et nyt slogan er ikke på dansk og hedder: "Aarhus. Danish for progress." Desværre er det på engelsk. Min by Krefeld har også et slogan, men det er ikke på engelsk: "Stadt wie Samt und Seide".

Naturligvis læste vi også i vores politiske bog nogle sider...

Jeg har et spörgsmâl: Hvad er der et hovedstad af Jylland? Min laerer sagte at det bestâr ikke, fordi Jylland er ikke en "region" eller "provincie" som "Gelderland", "Limburg", "Brabant" i Nederland.

Fasulye

Edited by Fasulye on 25 May 2012 at 2:57pm

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5839 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Personal Language Map

Message 37 of 175
28 May 2012 at 7:48pm | IP Logged 
Pinkstemandag, 28 maj 2012

JEG STUDERER DANSK PÅ INTERNET: "Dansk her of nu"

I aften studerde jeg to lektioner (lektion 6 og 8) af en meget gode internet-kursus dansk for begyndere. Her kan I lytte danske dialoger, spørgsmåler og læser tekster på dansk. For min level dansk disse øvelser er ikke svære.

Se, her er der linken:

Danske kursus: Her og nu

Fasulye

Edited by Fasulye on 28 May 2012 at 7:50pm

Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6695 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

Message 38 of 175
29 May 2012 at 4:03pm | IP Logged 
Fasulye wrote:

Jeg har et spörgsmâl: Hvad er der et hovedstad af Jylland? Min laerer sagte at det bestâr ikke, fordi Jylland er ikke en "region" eller "provincie" som "Gelderland", "Limburg", "Brabant" i Nederland.

Når man siger "Jyllands hovedstad", mener man Århus (eller Aarhus, som den nu officielt hedder) - dvs. min hjemby med cirka en kvart million indbyggere. Udtrykket ses ganske ofte, også udenfor Århus ... sommetider med ironiske undertoner.

Men det er sandt at der ikke en nogen formel hovedstad i Jylland.

Danmark er delt i et antal regioner, og Århus er end ikke 'regionshovedstad' for region Midtjylland - det er den betydeligt mindre by Viborg. Ålborg er 'regionshovedstad' for region Nordjylland, Vejle for region Syd (Sydjylland og Fyn), den lillebitte by Sorø for region Sjælland, og København er 'hovedstad' for region "Hovedstaden" incl. Bornholm.

Grønland og Færøerne er noget helt for sig selv.

Edited by Iversen on 29 May 2012 at 4:07pm

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5839 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Personal Language Map

Message 39 of 175
02 June 2012 at 6:35pm | IP Logged 
Iversen wrote:
Fasulye wrote:

Når man siger "Jyllands hovedstad", mener man Århus (eller Aarhus, som den nu officielt hedder) - dvs. min hjemby med cirka en kvart million indbyggere. Udtrykket ses ganske ofte, også udenfor Århus ... sommetider med ironiske undertoner.

Men det er sandt at der ikke en nogen formel hovedstad i Jylland.

Danmark er delt i et antal regioner, og Århus er end ikke 'regionshovedstad' for region Midtjylland - det er den betydeligt mindre by Viborg. Ålborg er 'regionshovedstad' for region Nordjylland, Vejle for region Syd (Sydjylland og Fyn), den lillebitte by Sorø for region Sjælland, og København er 'hovedstad' for region "Hovedstaden" incl. Bornholm.

Grønland og Færøerne er noget helt for sig selv.

Iversen, din forklaring er vigtig for mig, fordi jeg kendte ikke danske regionerne, som er hele forskellige fra tyske "Bundesländer". Tak for din link: Jeg kan godt læse og forstå "native level" teskten dansk på den hjemmeside.

Fasulye

Fasulye
Heptaglot
Winner TAC 2012
Moderator
Germany
fasulyespolyglotblog
Joined 5839 days ago

5460 posts - 6006 votes 
1 sounds
Personal Language Map

Message 40 of 175
02 June 2012 at 6:43pm | IP Logged 
Lørdag, 02 juni 2012

Jeg skriver sent om min sidste danske lektion i Düsseldorf, undskyld!

MIT VHS-KURSUS DANSK I D.

Naturligvis læste vi igen i vores politiske bog "Kronprinsessen" nogle sider.

Også lavede vi en grammatisk øvelse sammen: "Verber - brugt verbalt eller adjektivisk?"

For eksempel:

1. Vi blev overrask_____ af regnen. Børnene virkede ikke særlig overrask______, da julemanden kom.

Oplysning:

a. overrasket (= verbal)

b. overraskede (= adjektivisk)

Fasulye

This discussion contains 175 messages over 22 pages: << Prev 1 2 3 46 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22  Next >>

Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 1.7500 seconds.

DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.