Register  Login  Active Topics  Maps  

Skandinaver forstår ikke hverandre?

 Language Learning Forum : Skandinavisk & Nordisk Post Reply
28 messages over 4 pages: 1 2 3 4  Next >>
Ogrim
Heptaglot
Senior Member
France
Joined 4426 days ago

991 posts - 1896 votes 
Speaks: Norwegian*, English, Spanish, French, Romansh, German, Italian
Studies: Russian, Catalan, Latin, Greek, Romanian

 
 Message 1 of 28
07 December 2012 at 10:03am | IP Logged 
I denne artikkelen i Aftenposten hevdes det at nordmenn, svensker og dansker forstår hverandres språk mye dårligere i dag enn for endel år siden, men på den annen side hevder de at TV-serier som Broen og Wallander kan hjelpe oss å forstå hverandre bedre. Personlig er jeg noe skeptisk til den siste påstanden, det må mer til enn et par timers TV-program i uken for virkelig å bedre språkforståelsen. En daglig dose med TV på den andre skandinaviske språkene ville hjelpe mer - som barn så jeg svenske barneprogrammer hver dag, men aldri dansk TV, og i dag forstår jeg lettere svensk enn dansk.


Edited by Ogrim on 07 December 2012 at 10:05am

1 person has voted this message useful



sans-serif
Tetraglot
Senior Member
Finland
Joined 4346 days ago

298 posts - 470 votes 
Speaks: Finnish*, English, German, Swedish
Studies: Danish

 
 Message 2 of 28
07 December 2012 at 11:39am | IP Logged 
Visst kan TV-serier vara till stor hjälp, men jag tror att det nästan krävs att man medvetet koncentrerar sig på att lyssna på det andra språket, för annars händer det lätt att man bara läser undertexterna. Jag har haft så pass mycket framgång med just den här metoden--genom att titta på Lykke och Borgen ett par timmar varje vecka--att jag knappt tror allt detta prat över hur dåligt skandinaverna förstår varandra. Med lite mer motivation och bättre koll på hur man gör kunde hela Skandinavien kommunicera bättre med sina grannar.

Edited by sans-serif on 07 December 2012 at 12:45pm

1 person has voted this message useful





Iversen
Super Polyglot
Moderator
Denmark
berejst.dk
Joined 6490 days ago

9078 posts - 16473 votes 
Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan
Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian
Personal Language Map

 
 Message 3 of 28
07 December 2012 at 12:05pm | IP Logged 
Problemet er nok at folk ser TV på engelsk i stedet for TV på nabolandenes sprog.
3 persons have voted this message useful



stifa
Triglot
Senior Member
Norway
lang-8.com/448715
Joined 4660 days ago

629 posts - 813 votes 
Speaks: Norwegian*, EnglishC2, German
Studies: Japanese, Spanish

 
 Message 4 of 28
07 December 2012 at 12:53pm | IP Logged 
Jeg er svaksynt uansett, så hvis jeg lener meg tilbake i sofaen er jeg rimelig avhengig
av å forstå språket. Svensk er ikke så vanskelig å forstå egentlig, men dansk krever
mye konsentrasjon; hadde en dansk musikklærer fra Randers, og hvis jeg ikke var
fullstendig våken så ble mye av det han sa bare ei smørje av ord...

Det har vært noen danske programmer på TV som jeg har fulgt med på en gang i tiden, som
for eksempel Anna Phil (krimserie).

Men jeg tror oss bygdefolk er mer vant til vanskeligforståtte dialekter - det er alltid
byfolk som krever at jeg snakker saktere. (Han danske musikklæreren snakka jeg ofte
engelsk til, fordi han forsto ikke et ord av dialekten min, og å snakke
østlandsk/"bokmål" føles bare rart..)

Edited by stifa on 07 December 2012 at 12:55pm

1 person has voted this message useful





jeff_lindqvist
Diglot
Moderator
SwedenRegistered users can see my Skype Name
Joined 6696 days ago

4250 posts - 5710 votes 
Speaks: Swedish*, English
Studies: German, Spanish, Russian, Dutch, Mandarin, Esperanto, Irish, French
Personal Language Map

 
 Message 5 of 28
07 December 2012 at 6:12pm | IP Logged 
Om det är inte är någon "ovanlig" dialekt kan jag se en norsk film eller tv-serie och inse att jag förstår det mesta. Danska är lite svårare. Jag har hört mindre danska överhuvudtaget, och svenska och norska låter tillräckligt likt redan från början, men mest handlar det om att jag behöver "lyssna in mig" på danska, ungefär som att vem som helst som lär sig ett främmande språk inte automatiskt förstår alla dialekter lika väl.
2 persons have voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4494 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 6 of 28
07 December 2012 at 11:08pm | IP Logged 
Det är ju alltid densamma historien - man som hör (eller läser, lyssnar på, pratar,
skriver) mer på ett språk förstår det där språket bättre också. Jag tycker (som
Iversen) att det finns jättemanga saker som skandinaviskar kan göra på engelska,
istället före att använda ett annat skandinavisk språk, så får man mindre exponering
för danska eller norska. Det är lite dåligt, men jag tycker att, om jag får exponering
för danska (eller norska, men jag har inte riktigt försökt att lyssna och titta på
någonting på norska), att jag kommer att förstå danska eller norska bättre. Man kan
inte prata norska (eller ett annat släktningsspråk) utan att höra det åtminstone en
gång, men hellre flera gånger.

Idag tittade jag på Bron (det är delvis talat på danska och svenska), nästan jag
förstår svenska bättre kan jag också fatta en del av dansktalade dialogen. Och jag har
bara lärt mig svenska i sex månader. Så jag tycker att det handlar här om exponering,
men inte kunskaper.


1 person has voted this message useful



Ari
Heptaglot
Senior Member
Norway
Joined 6369 days ago

2314 posts - 5695 votes 
Speaks: Swedish*, English, French, Spanish, Portuguese, Mandarin, Cantonese
Studies: Czech, Latin, German

 
 Message 7 of 28
08 December 2012 at 12:27pm | IP Logged 
Jag har inga större problem med norska, men danska fattar jag inte ett ord av. Inte ens danskarna själva förstår danska
1 person has voted this message useful



stifa
Triglot
Senior Member
Norway
lang-8.com/448715
Joined 4660 days ago

629 posts - 813 votes 
Speaks: Norwegian*, EnglishC2, German
Studies: Japanese, Spanish

 
 Message 8 of 28
08 December 2012 at 12:40pm | IP Logged 
Det skulle ha vært flere danske og svenske TV-programmer vist her i Norge. Kanksje noe
på tysk, fransk og spansk også for å vise at skolefremmedspråka ikke er helt
bortkastet. :p


1 person has voted this message useful



This discussion contains 28 messages over 4 pages: 2 3 4  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.4375 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.