Vos Diglot Senior Member Australia Joined 5563 days ago 766 posts - 1020 votes Speaks: English*, Spanish Studies: Dutch, Polish
| Message 385 of 566 18 May 2010 at 2:14am | IP Logged |
Welkom AlissaBlue! De meer Nederlanders de vrolijker. Heeft je het Spaans voor een lange tijd gestudeert?
Edited by Vos on 18 May 2010 at 2:15am
1 person has voted this message useful
|
ReneeMona Diglot Senior Member Netherlands Joined 5332 days ago 864 posts - 1274 votes Speaks: Dutch*, EnglishC2 Studies: French
| Message 386 of 566 18 May 2010 at 2:38am | IP Logged |
Vos wrote:
Welkom AlissaBlue! De meer Nederlanders de vrolijker. Heeft je het Spaans voor een lange tijd gestudeert? |
|
|
Ja vertel eens, Alissa. Hoe staat het met je Spaans? ^-^
|
AlissaBlue Triglot Newbie Netherlands Joined 5302 days ago 11 posts - 20 votes Speaks: Papiamento, Dutch*, English Studies: Spanish
| Message 387 of 566 18 May 2010 at 2:39am | IP Logged |
Vos wrote:
Welkom AlissaBlue! De meer Nederlanders de vrolijker. Heeft je het Spaans voor een lange tijd gestudeert? |
|
|
Ik probeer al heel lang Spaans te leren, maar ik houd het nooit echt lang vol. Deze zomer ga ik weer een poging doen. Ik hoop maar dat het nu wel echt lukt.
Edited by AlissaBlue on 18 May 2010 at 2:40am
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5844 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 388 of 566 18 May 2010 at 9:24am | IP Logged |
Welkom, AlissaBlue, hier in onze Nederlandse thread. Het is hier een gezelling groepje van mensen die van de Nederlandse taal houden.
Ik ben aan het lobbyen, of we een Nederlandse "Discussion Room" kunnen krijgen, maar er is nog geen beslissing genomen. Daar moeten we nog een beejte geduld hebben allemaal.
Ik zie met vreugde dat er steeds meer mensen zijn in dit forum die het Nederlands als vreemde taal leren.
Fasulye
Edited by Fasulye on 18 May 2010 at 9:25am
|
Wise owl chick Senior Member Ecuador Joined 5315 days ago 122 posts - 137 votes Studies: English
| Message 389 of 566 18 May 2010 at 11:32am | IP Logged |
Ja, er zijn zeker niet minder perosnen die Nederlands willen oefenen / spreken dan er voor de andere talen zijn waar er wel een "kamer" bestaat, hoewel de Discussion Rooms (behalve in het Engels) worden zelden gebruikt: bijna niemand schrijft in talen behalve het Engels op deze forum heb ik gezien.
|
Fasulye Heptaglot Winner TAC 2012 Moderator Germany fasulyespolyglotblog Joined 5844 days ago 5460 posts - 6006 votes 1 sounds Speaks: German*, DutchC1, EnglishB2, French, Italian, Spanish, Esperanto Studies: Latin, Danish, Norwegian, Turkish Personal Language Map
| Message 390 of 566 18 May 2010 at 12:33pm | IP Logged |
Nou, de "Discussion Rooms" voor het Duits, voor het Spaans en voor de Scandinavische talen zijn zeer actief. Anderen zijn minder actief, daar heb je gelijk.
Sindsdien ik hier in het forum ben, heb ik altijd actief mijn zeven talen gebruikt. Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik hier in alle talen communiceer. Maar er zijn anderen die dat ook doen.
Fasulye
Edited by Fasulye on 18 May 2010 at 1:01pm
|
Aquila Triglot Senior Member Netherlands Joined 5478 days ago 104 posts - 128 votes Speaks: Dutch*, English, German Studies: French
| Message 391 of 566 18 May 2010 at 2:58pm | IP Logged |
Fasulye, goed dat je een discussion room voor Nederlands probeert te krijgen!
ReneeMona, ik dacht precies aan hetzelfde, over het gebruik van "er" dat het vergelijkbaar is met het Franse "y" en "en".
Ik kan begrijpen dat het best moeilijk is om dit onder de knie te krijgen, want in het Frans heb ik er ook wel enige moeite mee, zeker omdat je in de ene situatie "en" gebruikt en in de andere "y".
|
ReneeMona Diglot Senior Member Netherlands Joined 5332 days ago 864 posts - 1274 votes Speaks: Dutch*, EnglishC2 Studies: French
| Message 392 of 566 18 May 2010 at 3:16pm | IP Logged |
Ik verbaas me er al een tijdje over dat er ondanks dat het Nederlands een relatief bescheiden taal is en bovendien de reputatie van een lelijke taal heeft er hier toch best veel mensen het spreken of leren. Er zijn bijvoorbeeld meer dan twee keer zoveel Nederlandstalige mensen hier als mensen die Roemeens spreken/leren terwijl die taal ongeveer even veel sprekers heeft en ook nog eens een Romaanse taal is, die op dit forum over het algemeen heel populair zijn.
Aquila wrote:
ReneeMona, ik dacht precies aan hetzelfde, over het gebruik van "er" dat het vergelijkbaar is met het Franse "y" en "en".
Ik kan begrijpen dat het best moeilijk is om dit onder de knie te krijgen, want in het Frans heb ik er ook wel enige moeite mee, zeker omdat je in de ene situatie "en" gebruikt en in de andere "y". |
|
|
En en y zijn inderdaad heel irritant. Ik dacht eigenlijk dat ik het al aardig begon te snappen (y=locatie en=mensen, dingen) en toen kwam ik er vervolgens achter hoe je "Tik, jij bent hem?" (heel handig om dit soort dingen te weten natuurlijk) zegt in het Frans: "Chat! C'est toi qui y est" wat dan zou betekenen: "Kat! Het is jij die er is" Huh? Die snap ik dan even niet.
|