Register  Login  Active Topics  Maps  

A Padawan learns Dutch/Ind./Fr. - TAC ’14

 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
568 messages over 71 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 17 ... 70 71 Next >>
joshkaasik
Bilingual Diglot
Groupie
United States
Joined 4312 days ago

61 posts - 66 votes 
Speaks: English*, Estonian*
Studies: Spanish, German

 
 Message 129 of 568
25 July 2012 at 6:33pm | IP Logged 
It's great to see your posts getting longer and longer! Crazy to think you've done all this in only a year???
It's incredible. Growing up I always thought it had to take years and years to get to even basic fluency in a language,
and now people are doing it constantly in a year or less. Well done!
1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4503 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 130 of 568
25 July 2012 at 6:48pm | IP Logged 
Aiaiai, ik vind het echt zó frustrerend dat na een paar dagen zonder schrijven mijn schrijfvaardigheidsniveau
zienderogen verlaagd is!

Gisteren zat ik om nog een paar nieuwe programma's te bekijken. Eerst keek ik naar De Slimste Mens ter
Wereld
, en wat een fout was dat! Pure marteling. Het doel is toch om de slimste mens ter wereld te vinden?
Maar de vragen gingen allemaal over beroemde mensen en popcultuur. Volgens mij is dat geen echte manier van
mensen meten.

Het volgende programma was Het mooiste meisje van de klas. Aanvankelijk besloot ik te bekijken omdat ik
niet kon geloven dat zo'n programma bestónd. Dit programma gaat wél over een mooi meisje uit een saai
Nederlands dorpje? Toen dacht ik dat dit meisje dood was en dat het programma een soort grafrede was. Maar
dat was ook niet het geval. Halverwege de aflevering ontmoetten we dit meisje in het echt en ontdekten we dat
ze nu in Afrika met kinderen werkt. Het bleek allemaal om behoorlijk geniaal te zijn, het was eerder een soort
inspectie van het idee van mens-zijn dan een... weet ik veel.

Oh, ja, een tijdje geleden zei ik dat ik elke dag voor één maand een paar pagina's zou lezen. Het is al een maand
geleden en ik heb wel elke dag gelezen - behalve een paar dagen toen ik in Nederland was. Dus. Jeeee!
1 person has voted this message useful



Vos
Diglot
Senior Member
Australia
Joined 5366 days ago

766 posts - 1020 votes 
Speaks: English*, Spanish
Studies: Dutch, Polish

 
 Message 131 of 568
26 July 2012 at 3:52pm | IP Logged 
Jezus, je Nederlands blijft steeds beter worden. Het programma dat je hebt vermeld, Het Beloofde Land, klinkt
geweldig en herinnert me van een programma dat ik vroeger keek noemt Werelds dat praktisch over hetzelfde
ging, maar heb ik het net geprobeerd weer te vinden en heb ik niks gevonden. Leuk programma als je het kan
vinden. Ik zal Het Beloofde Land verkennen (check out?) en dank je wel voor delen al de programmas die je hebt
gevonden, ik heb altijd goede programmas in het Nederlands nodig.

Trouwens gefeliciteerd met het afmaken van je eerst Nederlands boek!
1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4503 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 132 of 568
27 July 2012 at 8:34pm | IP Logged 
Ik ben met een nieuw boek begonnen! Het is De man die werk vond, geschreven door de Vlaamse schrijver
Herman Brusselmans.

Achtergrond: Herman Brusselmans is een vreselijk rare vent die een gek kapsel heeft. Je kunt hem
hier even zien. Volgens een vriend zijn zijn verhalen expres zo saai
mogelijk, en op de kaften van zijn boeken schrijft hij altijd grandioze dingen over hemzelf en hoe knap hij is.

Ik bewonder hem al sinds een jaar maar heb nog nooit de gelegenheid gehad om een van zijn boeken te lezen.
Pagina 19 is te vroeg om iets slims over het boek te zeggen, maar zijn stijl is al duidelijk veel meer informeel dan
die van Buwalda, dus het is allemaal echt verfrissend.

I also fixed a grammar problem yesterday. The problem was with prepositional phrases popping up at the end of
a sentence. I'd always see something like "Ze hebben lekker rondgelopen in hun tuin" and think: "Holy crap! 'In
hun tuin' belongs in the middle of the sentence! What the hell is it doing there?!"

As usual, DutchGrammar.Com saved the day. Turns out that this phenomenon is just the flip of throwing things
to the beginning of the sentence, which I had always known you could do (e.g., "Haar kun je zien", "
Gisteren ging ik naar huis", etc.).

Now with that, you can put basically whatever you want at the beginning and, with a smidge of inversion, it's
kosher. Throwing things to the end is similar but much more limited. You can only jettison time, manner, place,
the indirect object, and prepositional phrase components. The longer these components are, the more imperative
it is that you move them out of the middle to avoid clutter. And that's all! Thank you, DutchGrammar.Com.

For future reference: Dutch word order - Components after the right side

Verder keek ik gisteravond naar nog een ander leuk programma: Nick en Simon: The American Dream. De
namen waren al bekend omdat ik vaak geluisterd heb naar hun geliefde nummer uit 2011, 'Sterker nu dan ooit'.
In de eerste aflevering gingen ze naar Graceland in Tennessee om te zien of het mogelijk om in Amerika door te
breken. Echt zo grappig om de Verenigde Staten door hun ogen te zien! Ze zangen zelfs ons volkslied.


@joshkaasik: Hey, thank you so much. English and Dutch are very close, so there's a definite advantage in that
regard, but I guess it still is kinda crazy. I can't quite believe the progress myself. :) I can only wish you even
more success with your Spanish!

@Vos: Heel erg bedankt! Ik ga Werelds even opzoeken. Ik vond het zo lief en positief eigenlijk, al deze
human interest programma's zijn gewoon geweldig. Ik ben echt blij dat mijn recensies op een manier nuttig voor
jou zijn. Na ontelbare programma's bekijken voel ik dat ik misschien een soort Nederlandse tv-programma
criticus zou kunnen zijn, hihihi.
1 person has voted this message useful



montmorency
Diglot
Senior Member
United Kingdom
Joined 4628 days ago

2371 posts - 3676 votes 
Speaks: English*, German
Studies: Danish, Welsh

 
 Message 133 of 568
28 July 2012 at 7:56pm | IP Logged 
Hi @Hekje,

From German and very hazy recollections of my very rusty memories of trying to learn
Dutch a lifetime ago (with nowhere near the success you have achieved), I can
understand a reasonable amount of your Dutch posts. It's good to see another English
native speaker learning it, and one doing so well.


In one of your English posts, I think you said that Anki seemed like slavery to you. I
must say that I've had the same feeling about it, and any similar automated SRS
approach to vocabulary learning. I wanted to ask you: have you given serious
consideration to Iversen's Wordlist method (or anything similar)? You could say it's
old fashioned looking and manual, but that doesn't necessarily mean it's not a good
thing, and in fact I think it can be surprisingly powerful if you keep at it. And it
leaves you in control.
Just a thought.


1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4503 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 134 of 568
06 August 2012 at 5:36pm | IP Logged 
30 July 2012

Vooruitgang met betrekking tot de Super Challenge:

Films en afleveringen: 29 van 100
'Boeken' (eenheden van 100 pagina's): 5 van 100
Boeken: 1 van 100

De nieuwste afleveringen die ik bekeken heb komen uiteraard uit Nick en Simon: The
American Dream
. Eigenlijk voltooide ik die serie veel sneller dan ik verwacht had,
omdat Uitzending Gemist alleen maar de helft van het seizoen had. Het onverwachte einde
aan de lol maakte me heel erg treurig. Waar zijn de andere zes afleveringen?!
Neeeeeeee!!!

Ik word zeker een van die mollige, zware oude vrouwen die vastgeplakt aan hun banken
zijn. Jeetje.

Ook ben ik nu op pagina 25 van De man die werk vond. De pagina's zijn fysiek kleiner
dan die van Bonita Avenue, maar ik wil dit boek graag intensiever lezen.

That actually brings me to my last note for today. I'm in need of a new goal, and I've
decided that it's going to be doing at least 7 words in an Iversen-style wordlist every
day (with reviews) for 30 days. It's time to get serious.

@montmorency: I think your message came at exactly the right time! I looked up
Iversen's method again, based on your advice, and it really does seem like something
I'd like to try out. So as you can see above I'm gonna give it a good stab and we'll
see how it goes. I'm very curious.

Also, I can't thank you enough for the kind words regarding my progress. Hearing that
I've covered some distance really helps. :-)

Edited by Hekje on 06 August 2012 at 11:47pm

1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4503 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 135 of 568
07 August 2012 at 12:57am | IP Logged 
Tja, nou, de eerste dingen eerst. De Iversen methode. Gaat het een beetje?

Het antwoord is: het gaat wel goed!

De eerste dag die ik het probeerde was, als ik me niet vergis, 1 augustus - dus, de
afgelopen woensdag. Ik maakte een listje van ongeveer dertig woorden uit De man die
werk vond
, schreef ze op en vertaalde ze tweemaal.

Toen viel ik in slaap. De volgende ochtend werd ik wakker en dacht: 'Ik... ik vóel me
niet anders.' Ik stond op. Ik rekte me uit. Tot mijn verrassing ondekte ik dat het
woord roes, wat altijd heel erg moeilijk voor me was geweest, aan het zweven in
mijn hoofd was. De betekenis was volkomen duidelijk. Ik kon me zelfs herinneren of het
een de of een het woord was.

'Jáááá,' dacht ik bij mezelf. 'Dit is magisch!'

Dus, ja, ik vind het ontzettend leuk allemaal. Helaas heb ik drie dagen al gemist, maar
ik neem me voor om vanaf nu beter te zijn.

Bovendien heb ik heel veel tv bekeken. Ik begon met één aflevering van Wie is... de
Mol?
, maar ik moet bekennen dat ik het allemaal niet echt zo spannend vind. Het
probleem ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik de beroemde mensen niet ken.

Gisteravond ontdekte ik echter het humoristische tv-programma Mag ik u kussen?.
Het is een Nederlandse adaptie van een Vlaams programma en is in principe wat de titel
impliceert: drie mannen proberen om een kus te krijgen van een bekende vrouw. Vanwege
het feit dat de mannen altijd komedianten zijn, is het programma verassend grappig. Ik
keek naar een heel seizoen - geen spijt!
1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4503 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 136 of 568
08 August 2012 at 12:52am | IP Logged 
Gisteravond heb ik een paar Mag ik u kussen? afleveringen bekeken. Nog steeds de
moeite waard. Volgens mij zijn Martijn Koning en Philippe Geubels in het bijzonder heel
erg grappig, maar elke aflevering in het algemeen is gewoon heel erg leuk.

Een tijdje later repeteerde ik oude woorden uit gisteren en de dag tevoren en voegde
nieuwe woorden uit de Mag ik u kussen? afleveringen toe. Ik blijf bezig met de
Iversen methode. Mijn benadering (tot dusver) is de volgende:

1. Dag 1 - Nieuwe woorden toevoegen en repeteren (2 keer).
2. Dag 2 - Dag 1 woorden repeteren (2 keer). Nieuwe woorden toevoegen en repeteren (2
keer).
3. Dag 3 - Dag 2 woorden repeteren (2 keer). Dag 1 woorden repeteren (1 keer). Nieuwe
woorden toevoegen en repeteren (2 keer).
4. Dag 4 - Dag 3 woorden repeteren (2 keer). Dag 2 woorden repeteren (1 keer). Nieuwe
woorden toevoegen en repeteren (2 keer).

enz.

Eén opmerking over het repeteren; ik vind het vreselijk moeilijk om snel te lezen als
ik deze repetities doe. Na al het opzoeken en zo vergeet ik de verhaallijn, serieus.

Ik heb vroeger nagelaten om te vermelden dat ik een opstel over de Amerikaanse
presidentiële campagne schreef en het postte op lang-8. Blijkbaar bevatte het weinig
fouten, dat maakte me behoorlijk blij.


1 person has voted this message useful



This discussion contains 568 messages over 71 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.6719 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.