58 messages over 8 pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 Next >>
Rameau Triglot Senior Member Germany Joined 6104 days ago 149 posts - 258 votes 4 sounds Speaks: English*, GermanC1, Danish Studies: Swedish, French, Icelandic
| Message 41 of 58 22 April 2010 at 1:58pm | IP Logged |
Rikyu-san, jeg har bemærket, at du altid siger "vi" når du taler om folk i vikingetiden. Hvor gammel er du egentlig? :)
1 person has voted this message useful
| Rikyu-san Diglot Senior Member Denmark Joined 5525 days ago 213 posts - 413 votes Speaks: Danish*, English Studies: German, French
| Message 42 of 58 22 April 2010 at 2:14pm | IP Logged |
Når jeg bruger betegnelsen "vi" handler det om "os" som har skabt og levet i og med dansk kultur i alle dens mange afskygninger i gennem århundreder. Jeg er naturligvis ikke selv nær så gammel.
1 person has voted this message useful
|
Iversen Super Polyglot Moderator Denmark berejst.dk Joined 6700 days ago 9078 posts - 16473 votes Speaks: Danish*, French, English, German, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch, Swedish, Esperanto, Romanian, Catalan Studies: Afrikaans, Greek, Norwegian, Russian, Serbian, Icelandic, Latin, Irish, Lowland Scots, Indonesian, Polish, Croatian Personal Language Map
| Message 43 of 58 22 April 2010 at 11:20pm | IP Logged |
Rikyu-San nævner flere meget interessante emner i sin post på den foregående side. For det første er det bevist at der har levet 'hvide' mennesker i Centralasien i gammel tid. Ikke alene hr man fundet et antal ualmindeligt velbevarede mumier, der tydeligvis ikke er kinesere, men man har også fundet indskrifter på et indoeuropæisk sprog ved navn Tokharisk (med to dialekter), der åbenbart blev talt i egnene omkring Hindukush for omkring 4000 år siden. Det er dermed et af de allerældste vidnesbyrd om den Indoeuropæisk sproggruppe. Mumierne er fundet længere østpå, i det nuværende Kina, og det sandsynlige er at det er klimatiske årsager og assimilation med stedlige kinesere der førte til deres undergang, - der er ikke tegn på at de er blevet nedkæmpet.
Men om noget af dette er kommet til Norden er tvivlsomt. Vikingernes skibsbygning kan ligeså vel være opstået her, - det behøver ikke være nogen udefra der er kommet med konstruktionstegningerne. Den såkaldte Nydambåd, der nu opbevares i en bygning ved Gottorp slot, kan ses som et skridt på vejen mod vikingeskibene.
1 person has voted this message useful
| Rameau Triglot Senior Member Germany Joined 6104 days ago 149 posts - 258 votes 4 sounds Speaks: English*, GermanC1, Danish Studies: Swedish, French, Icelandic
| Message 44 of 58 23 April 2010 at 12:30pm | IP Logged |
Rikyu-san wrote:
Når jeg bruger betegnelsen "vi" handler det om "os" som har skabt og levet i og med dansk kultur i alle dens mange afskygninger i gennem århundreder. Jeg er naturligvis ikke selv nær så gammel. |
|
|
Øv, hvor skuffende. Jeg håbede, du kunne lære os alle oldnordisk. Der er jo temmelig få her, der taler det som modersmål. Men måske kunne du alligevel sige os, hvor vi kan finde disse flere århundreder gamle mennesker, som har skabt og levet i og med dansk kultur i alle dens mange afskygninger. De lyder som meget interessante folk.
Edited by Rameau on 23 April 2010 at 12:35pm
1 person has voted this message useful
| Rikyu-san Diglot Senior Member Denmark Joined 5525 days ago 213 posts - 413 votes Speaks: Danish*, English Studies: German, French
| Message 45 of 58 23 April 2010 at 1:42pm | IP Logged |
På engelsk ville man måske sige, "we (as a people) have lived on these lands for centuries". De nulevende danskere har jo max. levet ca. 100 år, så der er ikke længere nogen der er blevet født i det 19. århundrede eller før.
Og naturligvis er det interessant at studere dansk kultur, som det kan være at studere den irske, indiske, japanske eller kinesiske. Men det er en yderst vanskelig opgave, da dansk kultur som så mange andre kulturer er blevet udviklet på baggrund af utallige påvirkninger, og fordi der ligger et nærmest uigennemtrængeligt lag hen over det hele. Det er således svært for danskere at forklare, hvorfor vi gør som vi gør. Den moderne selvforståelse er rystende mangelfuld. Det fører til tab, for når man ikke længere forstår hvorfor man gør som man gør, er det også vanskeligere at se meningen i det man gør, som kulturel praksis. Fortsætter dette vil vi være en saga blot i løbet af en generation eller to.
Jeg benytter mig af hjemmesiden www.verasir.dk til at få hjælp til at trænge igennem nogle af lagene. Forfatterens beskrivelser af julen (hvem julemanden egentlig er, og hvorfor vi holder jul) er fremragende. Forfatteren er velbevandret i de oldnordiske kilder og supplerer dette med historiske vidnesbyrd i form af arkæologi og andre skrifter fra forskellige steder i verden, hvoraf meget af det går flere tusinde år tilbage. Desuden har han modtaget supplerende oplysninger fra mennesker rundt omkring i verden, og det har været med til at tegne et mere komplet billede af historien.
Om problemet med historien skriver han her følgende:
"Da vor søn meldte sin ankomst i 1997 stod jeg som fader til en dreng af Danmark, og en moder fra Brasilien, med et problem jeg var nødt til at gøre noget ved uden at tøve. Ifald vor søn skulle blive dansk var det kun jeg der kunne lære ham sproget, vore sæder og vor historie.
Sproget kunne jeg, og sæderne nogenlunde, uden dog at jeg rigtigt forstod dem, men om vor historie kunne jeg intet berette. Som alle andre i Danmark lærte jeg intet om vor historie i hverken folkeskole eller gymnasium. Det gjorde jeg ikke fordi det politisk var besluttet at det skulle vi ikke lære, samt fordi lærerne ej heller kunne, eller synes at have interesse for, vor historie.
Med ændringen af folkeskoleloven 7. juni 1958 nedsættes 1. september 1958 et læseplansudvalg, der udmønter sig i ”Undervisningsvejledning for folkeskolen” i marts 1960 (ofte kaldet ”Den blå betænkning” eller ”Betænkning nr. 253”). Kapitel 8 (Historie (med samfundslære), s. 117-123) indskærpede at verdenshistorien skulle vægtes højere, og at dette skulle ske på bekostning af Danmarkshistorien. Her findes årsagen til vor fuldstændige uvidenhed om hvem vi er, og hvorfor vi ofte famler i mørket når vi skal tage stilling til hvilke grænsebrydende udfordringer vi bør give køb på eller ej. Lyt til den politiske korrektheds ordvalg (s. 117):
”I de første 7 skoleår må der lægges hovedvægt på Danmarkshistorien, men jævnsides hermed må man tilsigte at orientere børnene om europæiske og verdenshistoriske begivenheder og forhold. Det er vigtigt, at eleverne vænnes til at betragte problemerne ud fra synspunktet ligeberettigelse mellem folkeslagene”.
Det er alene i 5. skoleår, dvs. når børnene er 12-13 år gamle, at der undervises om Danmark i stenalder, bronzealder og jernalder. Så katastrofalt lidt fylder den vigtigste del af vor historie, og på et tidspunkt i børnenes liv, hvor det store indblik ikke kan forventes at være til stede, endsige gejsten til at lære om emnet. Dette burde retteligt fylde al undervisningstid i historie i 7. og 8. skoleår. Uden denne grundviden kan resten af vor historie umuligt opfattes ret.
Bosat i Danmark kan man klare det fordi man kan tilse at være sammen med sine egne i dagligdagen. Er man bosat i en anden kultur, med helt fundamentalt andre skikke, er problemet dog akut.
Jeg begyndte derfor at råde bod på dette ved at gennemlæse de helt utroligt spændende krøniker vi har til rådighed fra Danmark, Island og England. Da det gik op for mig at alle mine jævnaldrende ej heller nogen viden havde om vor historie, begyndte jeg at skrive det ned for at andre muligvis kunne få glæde af det."
Edited by Rikyu-san on 23 April 2010 at 2:06pm
2 persons have voted this message useful
| glossa.passion Triglot Senior Member Germany Joined 6318 days ago 267 posts - 349 votes 1 sounds Speaks: German*, EnglishC1, Danish Studies: Spanish, Dutch
| Message 46 of 58 27 April 2010 at 6:27pm | IP Logged |
@oz-hestekræfte:
Tak for dit indlæg, det var jo virkelig venlig af dig at udbyde din hjælp, men jeg har læst det for sent, unskyld.
@Miiyii
Tak skal du have for din udmærket rettelse, jeg har haft lidt travlt i sidste uge, så jeg har ikke kunne takke dig umiddelbart for din opmærksom understøttelse. Efter alt at dømme har jeg været lidt nusset med anvendelsen af en / et ting ...Og minsandten har du ikke skrivet en smule utydeligt :-)
1 person has voted this message useful
| guitarob Hexaglot Groupie CanadaRegistered users can see my Skype Name Joined 5084 days ago 95 posts - 138 votes Speaks: Spanish*, French, English, Danish, Portuguese, Italian Studies: German
| Message 47 of 58 13 June 2011 at 4:38pm | IP Logged |
Hej,
Jeg ved ikke om jeg må skriver dette spørgsmål her, men det er den eneste generelt dansk tråd på dette forum.
Hvordan kan man siger "I did not know that knowing so many words could be useful"?
jeg ved at jeg må siger "jeg vidste ikke, at?? kende så mange ord vil kunne være nyttig"
tak skal du have
1 person has voted this message useful
| gammarayson Diglot Senior Member Denmark Joined 5429 days ago 6 posts - 7 votes Speaks: English*, Danish Studies: German
| Message 48 of 58 13 June 2011 at 8:23pm | IP Logged |
Dansk er altså ikke mit modersmål,men mit bud på dit spørgsmål er: "Jeg vidste ikke,(var ikke klar over) hvor nyttigt
det var, at kende (eller, at have kendskab til) så mange ord."
Forresten tillader jeg mig at rette noget i dine spørsgmål.Det hedder:"..kan man sige?"og "må/skal jeg sige"
altså,uden "r". Det er en fejl jeg selv har lavet mange gange! Held og lykke med dine studier!
1 person has voted this message useful
|
You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum
This page was generated in 0.3594 seconds.
DHTML Menu By Milonic JavaScript
|