Register  Login  Active Topics  Maps  

Tarvos - TAC 2015 Pushkin/Scan

 Language Learning Forum : Language Learning Log Post Reply
1511 messages over 189 pages: << Previous 1 2 3 4 5 6 7 ... 155 ... 188 189 Next >>
fabriciocarraro
Hexaglot
Winner TAC 2012
Senior Member
Brazil
russoparabrasileirosRegistered users can see my Skype Name
Joined 4465 days ago

989 posts - 1454 votes 
Speaks: Portuguese*, EnglishB2, Italian, Spanish, Russian, French
Studies: Dutch, German, Japanese

 
 Message 1233 of 1511
18 August 2014 at 10:51pm | IP Logged 
tarvos wrote:
POR:

Agora estou a aprender chinês continuamente. Cada dia - chinês, cada dia - pronunciação do chinês. Os tons chineses não são fáceis, mas tenho de aprendê-los, pois sem os tons ninguém (não - the "não" is not needed) pode pronunciar chinês correctamente. Escrevi um pouco de português com a minha professora também. Sinto que o meu português está a melhorar nos últimos tempos. Com certeza o meu português escrito. Mas não fiz muito estudo teórico, é só através de conversações. Estou a procurar alguns parceiros para treinar o meu português - se conheceres alguém, escreve-me.


Edited by fabriciocarraro on 18 August 2014 at 10:53pm

1 person has voted this message useful



Hekje
Diglot
Senior Member
United States
Joined 4453 days ago

842 posts - 1330 votes 
Speaks: English*, Dutch
Studies: French, Indonesian

 
 Message 1234 of 1511
18 August 2014 at 11:15pm | IP Logged 
tarvos wrote:

The travel is mostly to get out of here (i.e. the Netherlands). The fact I am going to
China comes about because this is a cheap way to get an internship teaching English
without having to write 5000000 applications. And because Asia has demand for English
teachers. That's mostly the reason. Chinese is a side effect of this being the easiest
way for me to see something new right now while actually earning some money to keep up
a living and not spending tonnes. I need to move out and this will dump me on my own
for 5,5 months in China while I figure out what to do with my life after it.

[...]

I am particularly drawn to China because I literally know jack shit about China. So in
that case I need to find out. Chinese is a big language too, so it might come in handy
at some point to have a smattering of Chinese.

Aha, that's fair. And those are actually great reasons to go, I think. I've definitely
also heard that China has this massive demand for English teachers, so hopefully it
will be (relatively) easy to find something good. Either way, it will definitely be a
huge adventure.

I'm very curious as to what you'll find of it. My mother's family is from there, but
they all skedaddled after the Cultural Revolution and haven't been back since. Of
course, it's changed a lot since then.

tarvos wrote:

I haven't posted much in the log about it and even if I had my guess is you would need
a language besides English to read it.

Haha, by now I'm quite used to Google Translating your log from time to time. :-P

tarvos wrote:

I have a bunch of places I want to go to in the near future and in the long term:
Israel, Colombia, Mongolia and Korea are my targets after China, but I also really need
to visit a Francophone country and do some French immersion and get my high-level
French diploma.

Mongolia! I've always wanted to go there! One of my friends is from there (he's an
exiled prince of sorts) and it sounds amazing. Plus, the old-fashioned script is so
cool-looking.
1 person has voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4457 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 1235 of 1511
18 August 2014 at 11:38pm | IP Logged 
Ach ja. Wat is het leven zonder 'n beetje avontuur? Niet veel, denk ik zo.
1 person has voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4457 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 1236 of 1511
20 August 2014 at 9:52pm | IP Logged 
Vandaag heb ik voornamelijk Chinees geleerd, maar aangezien dat al iets beter gaat qua
uitspraak heb ik me zojuist beziggehouden met het beluisteren van wat stand-up comedy
op Youtube, namelijk onze grote vrienden van Draadstaal. Een van de items die ze hebben
(of hadden) in dat programma was namelijk een cursus Brabants (d.w.z. het dialect dat
in Noord-Brabant wordt gesproken, niet de Belgische variant). Uiteraard is het geheel
een en al aangedikt, maar dat maakt mijns inziens niet uit, want meestal wordt dialect
ook in het Nederlands vaak komisch aangewend. Voor mij klinkt de uitzending vrij
nostalgisch (ik ken zeker mensen die zo spreken). Helaas kan ik het zelf niet, maar
goed, op zijn minst begrijp ik het nog (het kan een beetje moeilijk te volgen zijn als
je dit type dialect niet gewend bent; zeker niet omdat het af en toe ook vrij
humoristisch grof taalgebruik met zich meebrengt. Andere voorbeelden van waar dit
dialect gebruikt wordt is in New Kids; ook daar wordt de spot ermee gedreven).

Echter vind ik het wel jammer dat dit dialect (of eigenlijk een variëteit daaraan;
mensen uit den Bosch, Eindhoven of Breda klinken niet hetzelfde en Tilburg staat bekend
om zijn hele specifieke uitspraak), dat toch een groot gebied van Nederland omvat en
ook een rijk deelnemer was aan de standaardisering van de Nederlandse taal, toch steeds
minder wordt gesproken door de lokale bevolking. Al mijn oudere familieleden spreken
het nog (of kunnen het spreken, mochten ze dat willen; bij mij thuis werd nooit dialect
gesproken). Mijn neven en nichten van mijn generatie spreken echter weinig dialect
meer, en hebben alleen het accent behouden. Wat ik wel jammer vind, want het dialect is
prima te verteren (alleen af en toe wat plat). Familiebijeenkomsten (van moeders zijde)
zijn dan ook altijd een genot om te aanschouwen qua dialect; ik kom er uitdrukkingen
tegen die ik hier in Zuid-Holland niet hoor (en soms krijg ik nog wel eens een zin
toegeslingerd van mijn moeder die niet helemaal standaard is; het effect daarvan is dat
als ik zelf zo'n verdwaalde uitdrukking gebruik dat mijn vrienden hier het niet
begrijpen).

Maar voor de Nederlanders onder ons die nog een apart dialect spreken: hou 't levend.
D'r zijn nog voldoende mensen om het ook levend te houden en als we dat niet doen
verdwijnt 't schone Brabants (c.q. Twents, Limburgs) als sneeuw voor de zon.

Houdoe! (en dit woord is trouwens een shibboleth; de uitspraak van het woord geeft aan
uit welk deel van Brabant de spreker komt)
1 person has voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4457 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 1237 of 1511
21 August 2014 at 11:34pm | IP Logged 
On and on we march, ever closer to speaking Chinese. And Portuguese. And everything else.
Yay!
1 person has voted this message useful



Vos
Diglot
Senior Member
Australia
Joined 5316 days ago

766 posts - 1020 votes 
Speaks: English*, Spanish
Studies: Dutch, Polish

 
 Message 1238 of 1511
23 August 2014 at 3:32am | IP Logged 
Ik weet precies wat je het over hebt qua dialecten en familiebijeenkomsten. Telkens als ik Oma en Opa op bezoek
kom met mijn moeder hoor ik dingen die ik nooit tegen zou komen in boeken of op televisie. En hun uitspraak is
zo leuk en anders ook dat ik me bevind naar hun ieder woord luisteren om elk trekje te vangen. Ik ben eigenlijk
een jaar geleden of zo een soort Twentse uitspraak en uitdrukkingen boek begonnen waarin ik al de verschillen
van de uitspraken van woorden, het verschil in grammatica tussen het Twents en ABN, en hun uitdrukkingen
aanteken. Ik heb al 50 of zo woorden en zinnen aangetekend, maar elke keer als ik daar ga, leer ik iets nieuws.

En ja, ik ben het met je eens dat het heel jammer is dat dialecten (en uiteraard talen) overal ter wereld zijn aan
het verdwijnen. Is het echt zo slecht in Nederland met het Brabants, Twents, Limburgs enzovoort?

Wat Shibboleths betreft, ik heb geleerd dat tussen de Tweede Wereldoorlog het woord Scheveningen, als in
het dorpje aan de kust bij Den Haag, een shibboleth was om de Duitsers te tuimelen (to trip up?), omdat ze altijd
last van de 'Sch' hadden.

Trouwens, mooi werk met het Chinees en Portugees en heel erg fijne tijd in China! Wanneer ga je erheen en waar
naartoe eigenlijk?
1 person has voted this message useful



tarvos
Super Polyglot
Winner TAC 2012
Senior Member
China
likeapolyglot.wordpr
Joined 4457 days ago

5310 posts - 9399 votes 
Speaks: Dutch*, English, Swedish, French, Russian, German, Italian, Norwegian, Mandarin, Romanian, Afrikaans
Studies: Greek, Modern Hebrew, Spanish, Portuguese, Czech, Korean, Esperanto, Finnish

 
 Message 1239 of 1511
23 August 2014 at 10:44am | IP Logged 
Vos wrote:
Ik weet precies wat je het over hebt qua dialecten en
familiebijeenkomsten. Telkens als ik Oma en Opa op bezoek kom met mijn moeder hoor ik
dingen die ik nooit tegen zou komen in boeken of op televisie. En hun uitspraak is zo
leuk en anders ook dat ik me bevind naar hun ieder woord luisteren om elk trekje te
vangen. Ik ben eigenlijk een jaar geleden of zo een soort Twentse uitspraak en
uitdrukkingen boek begonnen waarin ik al de verschillen van de uitspraken van woorden,
het verschil in grammatica tussen het Twents en ABN, en hun uitdrukkingen aanteken. Ik
heb al 50 of zo woorden en zinnen aangetekend, maar elke keer als ik daar ga, leer ik
iets nieuws.


Twents is een heel bekend dialect. Ik heb ook wat familieleden van andere zijde die met
dat accent spreken maar ik weet niet of ze het echte dialect beheersen. Twents is vrij
groot, dus dat kom je relatief vaker tegen.

Quote:
En ja, ik ben het met je eens dat het heel jammer is dat dialecten (en uiteraard
talen) overal ter wereld zijn aan
het verdwijnen. Is het echt zo slecht in Nederland met het Brabants, Twents, Limburgs
enzovoort?


Ja. Dialect wordt bijna uitsluitend nog in huiselijke kring gesproken, hooguit met
mensen uit het eigen dorp. Ik hoor ook in mijn dorp dialect, maar dat zijn vooral
ouderen; jongeren spreken over het algemeen minder dialect en meer AN met een lokaal
sausje voor de uitspraak (en ook typische jongerenwoorden, maar dat is meer een soort
sociolect; soms ook straattaal). Het verschilt echter wel per dialect want Limburgs
heeft een statuut als minoritaire taal, en is beter beschermd. Het Brabants, Twents,
Gronings en Zeeuws is nog niet dood maar je zult het niet horen in grote steden (muv
van degenen met een lokale uitspraak). Je moet echt naar de dorpen en spreken met
oudere mensen die het dialect nog kunnne.

Quote:
Wat Shibboleths betreft, ik heb geleerd dat tussen de Tweede Wereldoorlog het
woord Scheveningen, als in
het dorpje aan de kust bij Den Haag, een shibboleth was om de Duitsers te tuimelen (to
trip up?), omdat ze altijd
last van de 'Sch' hadden.


Klopt, zo werden Duitsers ontmaskerd. En inderdaad, de Duitsers struikelen altijd over
de uitspraak van de "sch" (wat raar is, want s+ch zijn twee klanken die de Duitsers
bekend zijn).

Quote:
Trouwens, mooi werk met het Chinees en Portugees en heel erg fijne tijd in
China! Wanneer ga je erheen en waar
naartoe eigenlijk?


Als alles goed gaat in oktober (anders november). Ik ga eerst een maand naar Peking en
daarna weet ik het nog niet.
1 person has voted this message useful



tristano
Tetraglot
Senior Member
Netherlands
Joined 3797 days ago

905 posts - 1262 votes 
Speaks: Italian*, Spanish, French, English
Studies: Dutch

 
 Message 1240 of 1511
23 August 2014 at 11:56am | IP Logged 
Leuk :)
Veel succes met jouw nieuwe avontuur :)


1 person has voted this message useful



This discussion contains 1511 messages over 189 pages: << Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189  Next >>


Post ReplyPost New Topic Printable version Printable version

You cannot post new topics in this forum - You cannot reply to topics in this forum - You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum - You cannot create polls in this forum - You cannot vote in polls in this forum


This page was generated in 0.7031 seconds.


DHTML Menu By Milonic JavaScript
Copyright 2024 FX Micheloud - All rights reserved
No part of this website may be copied by any means without my written authorization.